VUB-rector Jan Danckaert kwam de afgelopen week als voorzitter van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) in de krant De Tijd aan het woord over de 'structurele onderfinanciering' van de Vlaamse universiteiten. Volgens de VLIR houdt Vlaanderen zich niet aan de afspraken. ‘De Vlaamse regering komt sinds 2008 haar afspraken niet na, waardoor universiteiten en hogescholen samen al 350 miljoen euro misliepen', zegt Jan Danckaert in zijn hoedanigheid als VLIR-voorzitter.

Het complete artikel vindt u hier. (Achter betaalmuur)

'Onze werkingsmiddelen kenden een systematische onderindexering, decretaal verankerde groeipaden voor onderzoek en zelfstandig academisch personeel werden uitgesteld, en de toelage volgde de studentenpopulatie niet', zegt Jan Danckaert in De Tijd. De Vlaamse regering sloeg sinds 2015 al vier keer aanpassingen in de financiering over. De afspraak was dat bij een stijging van de studentenaantallen het budget meestijgt. Dat is niet gebeurd. 'Door de uitholling van de basisfinanciering zien we een gigantisch bedrag door de neus geboord en staan we voor grote besparingsoefeningen', zegt Danckaert.

De gevolgen van de onderfinanciering is volgens de VLIR vooral zichtbaar in de gebouwen, zoals in de aula's, de gangen, en de labo's van de universiteiten en de hogescholen. Ook onderzoeksfaciliteiten hebben geleden onder het geldtekort. 'Je kan state-of-the-artonderzoek hebben, maar in een afbrokkelend onderzoekslokaal ga je niet ver komen', zegt de VLIR.

Alle universiteiten moeten hierdoor de financiën heel strak in de hand houden. De VUB heeft een rem gezet op investeringen. Andere universiteiten bekijken de kerntaken.

De minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vindt dat een grondige herziening van het financieringsmodel aan de orde is. Maar voor de VLIR ligt daar niet het pijnpunt. 'Als Vlaanderen de afspraken nakomt, is er geen probleem.'