Mentor & Professional Margaux De Pauw over werken in de kunstsector
Wil je net zoals Margaux Kunstwetenschappen & Archeologie studeren? Ontdek dan snel de opleiding.
Margaux De Pauw is altijd al geïnteresseerd geweest in geschiedenis en kunst en koos er in 2007 voor om van die interesse haar beroep te maken. Ze studeerde Kunstwetenschappen en Archeologie aan de VUB en is sinds ze afstudeerde actief in de kunstwereld. Hoewel het niet Margaux’ grote droom was om in een galerij te werken, is dat precies waar je haar vandaag kan terugvinden. Oorspronkelijk vond ze de politieke en financiële kant van kunst maar niets, maar daar kwam met de jaren verandering in. Sinds 2014 organiseert Margaux onder andere kunstbeurzen en evenementen voor Maruani Mercier, een galerij in Brussel Amerikaanse kunst uit de jaren ‘80.
“In het middelbaar was ik nooit een modelleerling en mijn leerkrachten raadden me af om naar de unief te gaan. Die raad heb ik toen in de wind geslagen en gelukkig maar. Ik heb nu twee masters op zak. Mijn hele studie-ervaring heeft mij vooral geleerd dat je alles waar je interesse in hebt moet uitproberen. Ook al draait het uiteindelijk toch niet uit zoals gehoopt. Zo kan je nooit spijt krijgen van dingen die je niet hebt geprobeerd en wie weet raak je er via een omweg toch nog wel.”
Archeologie als opstapje naar de toekomst
Toen Margaux voor de keuze stond tussen Kunstwetenschappen en Archeologie, ging ze overtuigd voor het laatste. De kans om zelf dingen te ontdekken en creatief te zijn droeg haar voorkeur weg en het wetenschappelijke kantje van het vak triggerde haar. Ze kreeg de archeologiemicrobe duidelijk goed te pakken want na haar masteropleiding wist ze een plaatsje te bemachtigen in de prestigieuze University College London. Dat ze ooit zou kunnen studeren aan de UCL en zich daar verder zou kunnen specialiseren in haar vak had Margaux nooit gedacht, maar toen de kans zich voordeed greep ze die met beide handen aan.
“Dankzij mijn thesis aan de VUB ben ik binnengeraakt op de UCL. Dat was een bijzondere ervaring want cultuur is in Engeland nog iets belangrijker dan in België naar mijn gevoel. Ik specialiseerde mij in Publieke Archeologie. Dat wil zeggen dat ik leerde om archeologische en wetenschappelijke data en interpretaties toegankelijk te maken voor het grote publiek. Dat komt vandaag nog altijd van pas in mijn job in de galerij. Ik ben ervan overtuigd dat ik dankzij mijn archeologiestudies een minder dogmatische blik heb op kunst en werken kritischer kan beoordelen.”
Persoonlijk contact zoeken helpt
Na haar studies kwam Margaux terecht op het communicatiedepartement van Opera Gallery Group. Dat ze die job kon bemachtigen, had ze volledig aan haar eigen durf te danken. Op een kunstbeurs sprak ze een medewerker van MasterArt persoonlijk aan over een mogelijke job bij het bedrijf, wat uitdraaide op een groot succes.
“Op de kunst- en archeologiebeurs BRAFA in Brussel trok ik mijn stoute schoenen aan en stapte ik op het standje van MasterArt af. Ik vroeg op de man af of ze niet iemand konden gebruiken in het bedrijf, al was het maar voor iets kleins. Ze hadden op dat ogenblik iemand nodig om hun kunstgids na te lezen en zo ben ik aan mijn eerste job geraakt. Dan leer je natuurlijk snel veel goede adresjes kennen en via via ben ik uiteindelijk bij Opera Gallery in Parijs geraakt. Vervolgens heb ik een tijd gewerkt voor de buitengewone privécollectie van Maison Particulière en na definitieve sluiting vroeg Maruani Mercier mij om bij hen te solliciteren. Doorbreken op de arbeidsmarkt is niet makkelijk. Direct naar mensen toe gaan en hen persoonlijk aanspreken is vaak veel effectiever dan je CV in het wilde weg rondsturen. Maar doe wel eerst je huiswerk en probeer zoveel mogelijk te ontdekken over het bedrijf dat jou interesseert en denk na over waarom je bij hen zou willen werken.”
Onderwijzen en onderwezen worden
Kunst evolueert voortdurend en jezelf non-stop verrijken met kennis over de kunstwereld is volgens Margaux dan ook noodzakelijk als medewerker in een galerij. Door veel te lezen en de cultuurwereld nauw op te volgen kan ze haar bezoekers de nodige informatie meegeven over werken of kunstenaars. Maar omgekeerd leert zij ook bij van haar bezoekers die vaak een enorme kennis hebben over de kunstwereld. Zo is Margaux’ job eigenlijk een constante wisselwerking van anderen onderwijzen en zelf onderwezen worden.
“Mensen kunnen boeien vind ik de leukste kant aan het werk. Iets vertellen en zien dat mensen geïnteresseerd zijn en zich laten meeslepen door het verhaal geeft mij voldoening. Bovendien is het ook niet erg als ik eens niet kan antwoorden op een vraag. Een voordeel aan hedendaagse kunst is dat de kunstenaar nog leeft en dat je die eenvoudig kan contacteren als jij of je bezoeker iets willen weten. Daardoor leer ik zelf ook elke dag nieuwe dingen bij.”
Margaux’ tips & tricks
Voor generatiestudenten: Zelf ging ik tijdens mijn studies nauwelijks naar musea, stichtingen, collecties of galerijen, maar het is enorm belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er in de kunstwereld gebeurt. Daarom raad ik studenten Kunstwetenschappen en Archeologie aan om die plaatsen wél zoveel mogelijk te bezoeken. Een museumbezoek kan natuurlijk duur uitvallen en is daarom niet altijd mogelijk, maar vergeet niet dat een galerij eigenlijk een gratis museum is. De deuren van galerijen staan wagenwijd open voor iedereen en er staan experten klaar die met plezier jouw vragen beantwoorden. Door galerijen en musea te bezoeken behoud je het direct contact met wat er vandaag gebeurt in de kunstwereld. Onderschat het belang daarvan niet.
Voor laatstejaarsstudenten: Bezoek zoveel mogelijk beurzen waar mensen of bedrijven aanwezig zijn uit de sectoren die je interesseren. Probeer contacten te leggen en jezelf zichtbaar te maken. Vergeet ook niet achter de schermen te kijken. Op een beurs gebeurt er veel meer dan enkel het standje van een galerij. Kijk bijvoorbeeld ook naar de sponsors van de organisatie. Netwerken is essentieel en kan je heel ver brengen in de kunstwereld.
Voor alumni in de sector: Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat het belangrijk is om er professioneel uit te zien. Je mag zeker persoonlijkheid tonen, maar zorg ervoor dat je er altijd verzorgd uitziet. Onbewust hechten potentiële verzamelaars daar veel belang aan. Het geeft je bovendien zelfvertrouwen en dat kan alleen maar een positief effect hebben op je carrière
Een dag op de job van Margaux
Mijn functie als medewerker bij Maruani Mercier is heel veelzijdig. Als er een bezoeker aanbelt, geef ik een rondleiding in de galerij, presenteer ik de tentoonstelling en probeer ik eventueel een kunstwerk te verkopen. Vaak zijn de bezoekers verzamelaars of kunstliefhebbers die al goed op de hoogte zijn van de kunst. Soms bellen natuurlijk ook nieuwsgierige voorbijgangers zoals jonge kunstenaars of zelfs kinderen uit de kleuterklas om de hoek. Mijn taak hangt dus heel erg af van de bezoeker die binnenkomt en waar die naar op zoek is.
Daarnaast organiseer ik ook de deelname van de galerij aan beurzen over de hele wereld. Zo dien ik bijvoorbeeld de applicaties voor standplaatsen in. Die zijn heel exclusief en je moet goed kunnen verantwoorden waarom jouw galerij die plaats verdient. In zo’n applicatie leg ik dan bijvoorbeeld uit welke kunstwerken van welke kunstenaars de galerij wil meebrengen naar de beurs en waarom onze stand een absolute meerwaarde is.
Bovendien organiseer ik ook de evenementen van onze galerij. Dat kunnen grote diners zijn, kleine etentjes met de artiest of vrolijke recepties waarop tentoonstellingen geopend worden. Zulke avonden zijn eigenlijk heel fancy gebeurtenissen waarop de meest exclusieve gasten aanwezig zijn en zelfs concerten of andere performances gegeven worden. Dat komt omdat die avonden heel belangrijk zijn voor de galerij. Het is dan dat we de meeste werken kunnen verkopen en het resultaat zien van maandenlang werken. Tot slot onderhoud ik ook nog de perscontacten. Ik schrijf bijvoorbeeld de persdossiers om een kunstwerk of artiest te promoten en zo de verkoop te stimuleren en bezoekers te lokken.
Kortom, mijn werkdagen zijn heel verschillend en dat vind ik uiterst stimulerend. Over enkele maanden zal ik samen met mijn collega’s zelf een privékunstbeurs organiseren met twaalf andere galerijen in The Warehouse, een oude leerlooierij in Zaventem. Na jaren beurzen af te struinen, vind ik het ongelofelijk spannend om er zelf één te mogen oprichten.
Geïnspireerd door Margaux? Ontdek dan snel de opleiding Kunstwetenschappen & Archeologie of contacteer Margaux via LinkedIn.