Het Internet Governance Forum (IGF) van de Verenigde Naties is een prestigieus forum dat mensen van verschillende groepen belanghebbenden samenbrengt om openbare beleidskwesties met betrekking tot het internet te bespreken. De 17e jaarlijkse IGF-bijeenkomst zal plaatsvinden in een hybride formaat, waarbij belanghebbenden ter plaatse in Addis Abeba, Ethiopiƫ, aanwezig zijn en online deelnemen, van 28 november tot 2 december 2022. Het overkoepelende thema van dit jaar is: Resilient Internet for a shared sustainable and common future. Het programma van de bijeenkomst is gebaseerd op vijf thema's uit het Global Digital Compact in het rapport Our Common Agenda van de secretaris-generaal van de VN en is afgestemd op het beoogde Global Digital Compact van de VN, namelijk alle mensen met elkaar verbinden en de mensenrechten waarborgen; fragmentatie van het internet voorkomen; gegevens beheren en privacy beschermen; veiligheid, beveiliging en verantwoordingsplicht mogelijk maken; en geavanceerde technologieƫn, waaronder AI, aanpakken.

Prof. Dr. Georgios Terzis Dr. Mihalis Kritikos vertegenwoordigen VUB Brussels School of Governance (BSoG) en het Centre for Digitalisation, Democracy and Innovation (CD2I) alsook  Olga Gkotsopoulouonderzoeker bij VUB Law, Science, Technology and Society Research Group en het Health and Ageing Law Lab spreken over hun werk op IGF 2022 Networking Session #32 'Internetā€™s contrasts: rights/obligations, inclusion/exclusion, in/accessibility, dis/connection, ...'De sessie wordt mee georganiseerd door een consortium geleid door the Universiteit Gent ā€“ Human Rights Centre.

De netwerksessie vindt plaats op dinsdag 29 november 2022 (06:00-07:00 UTC) in zaal 'Banquet Hall B' en is ook online te volgen. Het zal draaien om het volgende thema van het IGF22: Connecting All People and Safeguarding Human Rights. Zowel vanuit theoretisch als praktisch oogpunt wordt ingegaan op de noodzaak om een antwoord te bieden op een reeks recent opgedoken of geĆ«scaleerde maatschappelijke uitdagingen betreffende internet(toegang), die hier "contrasten" worden genoemd: rechten/verplichtingen, insluiting/uitsluiting, in/toegankelijkheid, dis/aansluiting, in/gelijkheid, in/efficiĆ«ntie, vooruitgang/achteruitgang, enz. In het eerste deel van de sessie worden de problemen geschetst en mogelijke oplossingen aangereikt in de vorm van enkele korte interventies per 'tegenstelling'. In het tweede deel zullen deze kritisch worden geanalyseerd tijdens een informele koffiepauze die aan elk van de "contrasten" is gewijd. De opmerkingen van de moderator tijdens beide delen zullen deze netwerksessie afsluiten.

Meer informatie over de sessie, het consortium van medeorganisatoren en de sprekers vindt u hier. Informatie over registratie en hoe u persoonlijk of online kunt deelnemen vindt u hier.