"De testauto's rijden na erg veel labotesten op de weg om zoveel mogelijk te leren uit werkelijke verkeerssituaties. Want in een labo kun je onmogelijk alle mogelijke variaties uit de realiteit bedenken, testen en uitsluiten", zegt professor Vanderborght. "Voor de familie van die vrouw is het natuurlijk geen troost, maar dit ongeval zal er in principe toe leiden dat alle robotauto's nog beter zullen presteren." Dat de zelfrijdende auto's nu tijdelijk van de baan zijn gehaald, lijkt volgens Vanderborght eveneens een goeie zaak te zijn. Zo is er tijd om grondig te onderzoeken wat er fout is gelopen en om hier vervolgens uit te leren.
Maar niet iedereen volgt die redenering. Gustaaf Cornelis, professor wetenschapsethiek aan de VUB, ziet de robotsauto's liever verdwijnen: "Opnieuw een dode betekent dat we moeten stoppen met die robotauto's."
Lees meer:
VRT NWS: "We gaan ongevallen met zelfrijdende auto's nooit totaal kunnen uitsluiten"
De Morgen: "Het nut van zelfrijdende auto's is geen even waard"
HLN: "Dodelijk ongeval maakt zelfrijdende auto slimmer"