Wil je je mee inzetten voor gendergelijkheid? Vind je dat er meer ruimte moet komen voor BIPOC en queer stemmen in conversaties rond reproductieve gezondheid? Klaar om weg van de schoolbanken bij te leren en zélf de handen uit de mouwen te steken voor dekoloniale maatschappelijke verandering? Wil je je laten inspireren door mondiale denkers en doeners? Dan ben jij de perfecte kandidaat voor ROOTS!

“ROOTS: Students for Reproductive Justice” is een gloednieuw jongerenproject van UCOS over gendergelijkheid en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR).

Queer en BIPOC* perspectieven krijgen niet altijd de aandacht die ze verdienen in het publieke debat. ROOTS wil hier verandering in brengen!

Iedereen gelijk voor de wet – maar is het wel zo simpel? Structurele ongelijkheden in onze maatschappij zorgen ervoor dat niet iedereen op dezelfde manier hun seksuele en reproductieve (gezondheid en) rechten kan uitoefenen. Zelfs wanneer het recht op abortus wettelijk wordt beschermd, zorgen zaken zoals medisch racisme en een gebrek aan genderinclusieve zorg ervoor dat BIPOC en queer personen meer drempels ervaren om dit recht uit te voeren. Anderzijds zorgen xenofobe discours rond “omvolking” in Europa ervoor dat het recht op zwangerschap van BIPOC mensen wereldwijd op de helling komt te staan.

Met ROOTS brengen we deze onderbelichte realiteiten van queer en BIPOC gemeenschappen aan het licht. Geïnspireerd door het werk van activisten en organisaties in België en in het buitenland, vergroten we het draagvlak voor een intersectionele, mondiale strijd voor gendergelijkheid en rechtvaardige toegang tot SRGR. We onderzoeken hoe de strijd voor gendergelijkheid, de strijd tegen racisme en de strijd voor reproductieve rechtvaardigheid één zijn.

Hoe deelnemen?

De inschrijvingen van het project liepen reeds af in mei 2024. De eerste lichting studenten voor ROOTS 2024-2025 is dus al gekozen. De volgende open call lanceren we rond maart 2025, maar je kan je nu al spontaan aanmelden om aan te sluiten in academiejaar 2025-2026. Mail naar medea.ghijsen@ucos.be of daisy.vandevorst@ucos.be.

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.