Iets voor jou?

Zou je graag de kennis en vaardigheden verwerven die nodig zijn om een duurzame ontwikkeling te bevorderen? Dan is a Series of More-than-Human Encounters iets voor jou!

Zijn de waarden vrijheid, gelijkheid en verbondenheid voor jou heel belangrijk?

Hoe voorkom je de stigmatisering van niet-normatieve lichamen en geesten? Welke juridische hervormingen zijn nodig om de positie van niet-mensen te versterken binnen een mensgericht wereldbeeld? En hoe zit het met de autoriteit van andere natuurlijke elementen, zoals water, bergen of bossen? Dat zijn slecht enkele belangrijke vragen die een antwoord nodig hebben in de strijd naar een wereld gebaseerd op inclusiviteit. Dat is ook de VUB niet ontgaan, en daarom ondersteunt ze A Series of More-Than-Human Encounters, een samenwerking tussen de VUB Crosstalks en Kaaitheater. Het project onderzoekt de relaties tussen mensen en niet-mensen en geeft inzichten mee van internationale toonaangevende sprekers. Meer concreet legt de serie bloot hoe een wereld die gevormd is in een context van imperialisme, patriarchaat en kapitalisme leidt tot uitsluiting en machtsmisbruik.

Het project maakt het dus mogelijk dat jij als VUBā€™er de kennis en vaardigheden verwerft die nodig zijn om duurzame ontwikkeling op elk vlak te bevorderen. Via de lezingen leer je bij over een heel breed scala aan themaā€™s zoals rechten van de natuur, gendergelijkheid, de bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap, de waardering van culturele diversiteit en zo voort. Bovendien draag je zo ook bij aan drie belangrijke peilers: vrijheid, gelijkheid en verbondenheid. Vrijheid vind je terug in de reeks doordat die zich niet laat leiden door westerse denkpatronen. Er komen ook andere vormen van kennis aan bod. Gelijkheid staat in de reeks dan weer voor gelijkwaardigheid en erkenning van diversiteit. Verbondenheid vind je ten slotte terug via themaā€™s als gelijkheid en diversiteit en onze zorg voor een respectvolle omgang met de medemensen, met meer-dan-mensen en met de wereld. Met die kennis maak jij dan ook het belangrijke verschil in de strijd naar een inclusieve wereld!

Na twee seizoenen in Brussel zetten VUB Crosstalks en Kaaitheater deze rijke en langlopende reeks voort voor een derde editie met partners uit zowel de kunsten als de academische wereld uit verschillende Europese steden zoals Framer Framed (Amsterdam) en Artea (Madrid). Elke avond vindt plaats in Ć©Ć©n van de zalen en wordt livestreamed voor iedereen die verder weg woont.

Lees meer over het programma op de website van VUB Crosstalks, waar je ook de opnames (met transcripties) van de vorige evenementen kunt bekijken.

Projectleider: Goedele Nuyttens

E-mail: Goedele.Nuyttens@vub.be

TEL: 0495 93 88 62

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform ā€œDe Wereld Heeft Je Nodigā€  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.