De VUB heeft 23 nieuwe Fellows. Eén van hen is Ilse Ooghe. Zij is algemeen directeur bij RVO-Society. Al 20 jaar zet RVO zich in voor één doel: jongeren, leerkrachten en burgers inspireren met educatieve en vrijetijdsactiviteiten rond techniek, technologie en wetenschap. Dat resulteerde in twee initiatieven: Scivil, het kenniscentrum voor citizen science en Brightlab: het STEM-onderwijslabo. VUB Fellows worden door de universiteit en het UZ Brussel betrokken om de academische wereld en de samenleving dichter bij elkaar te brengen. Wat houdt dat voor Ilse Ooghe concreet in?
Hoop je een beroep op VUB-wetenschappers te kunnen doen om STEM te verspreiden?
Ja, dat is inderdaad de bedoeling. We hebben dit reeds eenmalig gedaan in ons gezamenlijk project Generatie Pandemie Generatie Pandemie - Brightlab (brightbib.be). Een goed STEM-project vertrekt steeds vanuit een maatschappelijk relevant probleem. De bestaande kennis moet worden geduid. Daarna kunnen de leerlingen zelf aan de slag met het onderzoeken van een deelaspect of het maken van een oplossing voor een deel van het probleem.
De wetenschappers binnen de VUB kunnen worden ingezet om de bestaande kennis te duiden. We kunnen samenwerken om deze kennis af te stemmen op het niveau van de doelgroep, te linken aan de juiste eindtermen, een innovatieve manier te vinden om deze op een interactieve manier aan te brengen, ... De wetenschappers kunnen ook ingezet worden als STEM-rolmodel. Ze zijn zelf STEM-professionals en kunnen kinderen aanzetten om ook een STEM-carrière te kiezen. We maken periodische STEM-spiraties waarin we deze rolmodellen in de kijker zetten.
Welke bevolkingsgroepen volgen nog te weinig STEM-opleidingen? En wat doe je eraan?
Het is onze ambitie om ieder mens vertrouwd te maken met het proces van onderzoekend leren. We willen ze kritisch leren denken over alle informatie die ze in onze tijd over zicht heen krijgen. Daarnaast willen we meer STEM-experten creëren, namelijk jongeren die kiezen voor een STEM-beroep. We merken helaas nog steeds dat meisjes en in het bijzonder meisjes uit kansengroepen een STEM-beroep minder tot hun eigen mogelijkheden beschouwen, mede beïnvloed door hun ouders. We moeten deze cyclus doorbreken. Dat kan door gericht in te zetten op rolmodellen die hun aanspreken. Brightlab en de VUB kunnen elkaar daarin versterken. Ik kijk bijvoorbeeld naar de VUB voor hun kennis en aanpak in de grootstedelijke context.
RVO heeft Scivil en Brightslab onder haar hoede.Scivil: Wat is citizen science?
Citizen science is wetenschappelijk onderzoek dat door niet-professionele wetenschappers - citizen scientists of burgerwetenschappers - wordt uitgevoerd. Vaak werken de citizen scientists hierin samen met of onder begeleiding van professionele wetenschappers. Citizen science is een erg waardevolle methode om aan wetenschappelijk onderzoek te doen, omdat ze niet alleen nieuwe wetenschappelijke kennis genereert, maar ook spectaculaire resultaten kan boeken op vlak van gemeenschapsvorming en wetenschapseducatie.
Scivil is het kenniscentrum voor citizen science in Vlaanderen. We verzamelen en verspreiden kennis over citizen science en brengen actoren in het veld dichter bij elkaar. We werken vandaag al samen met het VUB-contactpunt voor citizen science en zien deze interactie in de toekomst zeker nog verder uitbouwen om de penetratie van citizen science als onderzoeksmethodiek in Vlaanderen te verhogen.
Brightlab: Wat is teach the teacher?
Teach the teacher is een methode die we bij Brightlab gebruiken om leerkrachten inhoudelijke en didactische kennis bij te brengen over STEM, waarmee ze onmiddellijk zelf in de klas aan de slag kunnen. Door deze methodiek bereiken we veel meer kinderen dan wanneer we zelf workshops voor kinderen organiseren. Het is ook veel duurzamer, omdat leerkrachten na deze workshop zelf aan zet zijn. Ze kunnen de opgedane kennis toepassen op het leerniveau en de interesses van hun leerlingen.
Meer informatie over het fellowship vindt u op www.vub.ac.be/fellowship.