Olivier Vanden Eynde mag zich vanaf 1 december officieel baron noemen. Als student aan de VUB richtte hij in 2003 het succesvolle Close the Gap op, waarmee pcā€™s een tweede leven wordt gegeven in BelgiĆ« en in ontwikkelingslanden. In 2019 verhuisde hij met zijn gezin naar de Keniase havenstad Mombasa om daar een digitale hub voor start up op te zetten.

Donderdag 1 december was Olivier Vanden Eynde te gast op het paleis, waar de koning in een officiĆ«le ceremonie zijn ā€˜geloofsbrievenā€™ en ā€˜open brievenā€™ lichtte en overhandigde. Vanaf dat moment werd Olivier Vanden Eynde officieel in de adelstand verheven. De titel van baron wordt door de koning verleend aan ā€œpersonen die zich verdienstelijk hebben gemaakt in hun vakgebied en daarbuiten, en aan personen met internationale uitstraling.ā€

De kersverse baron Olivier Vanden Eynde bij koning Filip

Koning Filip met Baron Olivier vanden Eynde

Olivier Vanden Eynde werd in 2020 benoemd tot fellow van de faculteit Sociale Wetenschappen en Solvay Business School aan de VUB, waar hij in 2003 afstudeerde als handelsingenieur. Tijdens zijn studies richtte hij zijn eerste sociale onderneming op, Close the Gap, waar meer dan 2,5 miljoen unieke gebruikers in ontwikkelingslanden toegang hebben gekregen tot moderne ICT-technologieƫn.

In 2009 richtte hij een nieuwe onderneming op, WordLoop, om de oprichting van een milieuvriendelijk systeem voor e-waste management in ontwikkelingslanden te vergemakkelijken.

Eveneens heeft hij in Mechelen een sociale onderneming als ICT recyclage bedrijf opgericht onder de naam ā€˜CTG Circular BVā€™ die met 35 mensen jaarlijks bijna 200.000 computers, telefoons en tablets ā€˜upcyclenā€™. CTG Circular is marktleider in BelgiĆ« en draagt zodoende bij tot de digitale inclusie in eigen land en in het buitenland. Dit onder andere door de strategische samenwerking met Digital for Youth.be VZW die in volle COVID tijd ruim 20.000 laptops aan kwetsbare jongeren in heel BelgiĆ« gedistribueerd hebben.

Sinds 2018 runt Vanden Eynde ook een soortgelijk ICT upcycling bedrijf in Mombasa, alsook een innovatiehub in het centrum van Mombasa. Daarin biedt hij een fablab met coaching van startende ondernemers en training van professionele en ICT-vaardigheden.

Een privilege die een baron krijgt, is het wapen dat hij mag voeren. Voor zijn ontwerp had Olivier Vanden Eynde een warme motivatie voor het ontwerp. ā€œDe handen [in het wapen] staan voor de oprichtingsgedachte en het levenswerk van mijzelf, met name Close the Gap, waar de kloof tussen Afrika en Europa verkleind wordt met de uiteindelijke bedoeling deze te dichten tot een inclusievere samenleving met meer zelfredzame bevolkingen die op gelijke voet met elkaar samenwerken voor duurzame ontwikkelingen te faciliteren die maatschappelijke uitdagingen aanpakken.ā€

Wapen Olivier vanden Eynde

Het wapen

De spreuk van het wapen is Ubuntu, een gezegde van Desmond Tutu. ā€œAls we iemand willen prijzen, dan zeggen we: die heeft ubuntuā€. Ubuntu is een begrip en filosofie die uniek is aan Afrika.

Vrij vertaald betekent het ā€œIk ben omdat wij zijnā€ of ā€œMenselijkheid tegenover anderenā€.