Studeer je binnenkort af en zet je jouw eerste stappen op de arbeidsmarkt? Of ben je al even aan het werk en zoek je naar inspiratie om jouw loopbaan te verrijken? Als netwerk kunnen we van elkaar leren. Tijdens een webinar peilden we naar het carrièreverhaal van vijf inspirerende VUB alumni ‘Letteren & Wijsbegeerte’. Het doel? Je overladen met heel wat inhoudelijke inspiratie en praktische tips and tricks om van jouw eigen loopbaan een succesverhaal te maken. Wij sommen de vijf belangrijkste learnings uit het gesprek nog even voor je op. Ontdek, onderneem actie en floreer!

1. Leg al je eieren niet in één mand

Je eerste job hoeft niet je droomjob te zijn. Het belangrijkste is dat je ervaring opbouwt. Dit maakt jouw CV aantrekkelijker voor HR-recruiters. Tegelijkertijd krijg je ook meer voeling met wat je wil doen én – minstens even belangrijk – met wat je niet wil doen.

Hoe je die ervaring best opbouwt? Werk niet volgens een uitgestippeld parcours, maar durf breed te denken als je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging. De opleidingen binnen Letteren & Wijsbegeerte lenen zich hier perfect toe omdat ze generiek zijn. Elk beetje ervaring kan helpen. Zo rol je van de ene in de andere job, krijg je nieuwe kansen en werk je geleidelijk aan naar je droomjob toe.

2. Laat je niet afschrikken door een vacaturetekst

Voor elke vacature die vrijkomt, moet er een functiebeschrijving worden opgesteld door het bedrijf. Laat je niet afschrikken door het profiel dat ze zoeken. Je hoeft als kandidaat heus niet aan alle eisen te voldoen. En onthou: naast jouw behaalde diploma en jouw eerdere werkervaringen, is je persoonlijkheid minstens even belangrijk. Met jouw enthousiame, positiviteit, inlevingsvermogen … maak je ook indruk!

Twijfel je of je past binnen de functiebeschrijving? Bel de rekruteerder op om vragen te stellen.

3. Wees trots op je behaalde diploma en toon dit als je solliciteert

Hoe je een generiek diploma als Filosofie of Geschiedenis aantrekkelijk voorstelt tijdens een sollicitatiegesprek of in een motivatiebrief? Door het niet als een generiek diploma te benoemen. Maar door trots te zijn op de competenties die je tijdens je studies verworven hebt.

Deze competenties of ‘soft skills’ (bvb. samenwerken, kritisch en analytisch denken, zelfstandig werken …) maken jou als kandidaat uniek en aantrekkelijk. Durf deze dus zeker in de verf te zetten.

4. Een sollicitatiegesprek werkt in twee richtingen

Een werkgever gaat na of jij als potentiële werknemer past binnen het bedrijf. Maar ook jij moet nagaan of het bedrijf wel bij jou past. Lees je daarom altijd eerst wat in over het bedrijf, alvorens je gaat solliciteren. En ga na of de bedrijfswaarden en -attitudes aansluiten bij jouw persoonlijkheid.

5. Durf te springen

Wanneer je best verandert van job, hangt af van persoon tot persoon. Het loont de moeite om af en toe stil te staan bij jouw eigen functioneren en je af te vragen wat je wil bereiken. Op basis hiervan kan je de balans opmaken en eventueel verdere stappen ondernemen.

Wat ook de moeite loont? Tijd investeren in jezelf en komaf maken met angsten die je klein houden (bvb faalangst). Als kansen zich voordoen, moet je durven springen. Al doende leer je de job wel!

Over de sprekers

Dit artikel kwam tot stand dankzij de wijze beroepslessen van deze vijf VUB Alumni Letteren & Wijsbegeerte:

Zij deelden hun inspirerende verhaal met onze VUB gemeenschap via een online panelgesprek.

Op zoek naar nog meer carrièretips en inhoudelijke inspiratie? Klik hier

Een initiatief van het VUB Alumninetwerk

Dit format kwam tot stand dankzij een goede samenwerking met de Oudstudentenbond (OSB), het VUB Career Center en de facultaire alumniverenigingen.

Een mooi voorbeeld van hoe je via samenwerking kan bouwen aan duurzame verbindingen. Want door masters, PhD-studenten en pas afgestudeerden in contact te brengen met alumni, bouwen we aan een uniek alumninetwerk én dus ook aan de toekomst! #DeWereldHeeftJeNodig