Mentor & Professional Stijn Rosiers over digital marketing
Stijn Rosiers koos na zijn professionele bacheloropleiding communicatiewetenschappen voor de master Journalistiek aan de VUB. Hoewel sportjournalistiek hem interesseerde en hij zich altijd zeker heeft gevoeld met een pen in de hand, besloot hij om na zijn studies niet in de sector verder te gaan. Hij sloeg een andere weg in en werkt momenteel als digital manager bij Mediaplanet, een content marketing agency. Sommige vaardigheden uit zijn masteropleiding zoals schrijven voor het web en SEO-technieken toepassen komen nog van pas, maar het meeste leerde hij on the job.
“Als digital manager bestaat mijn functie uit drie verschillende aspecten. Zo beheer ik de website, werk ik met Facebook Ads om mensen naar onze pagina te lokken en analyseer en rapporteer ik de resultaten van campagnes. Mijn studies komen vooral van pas als ik artikels nakijk voor de website. De meeste andere aspecten van mijn job heb ik al doende geleerd. Facebook bestond nog maar net tijdens mijn opleiding en de digitale wereld evolueert zo snel dat je voortdurend moet blijven bijleren.”
Een leerrijke tussenstop
Na zijn studies belandde Stijn bij Belfius als consultant e-banking. Voor hem was de job slechts een tussenstop in de zoektocht naar de perfecte baan. Hoewel zijn werk als consultant niet zijn droomjob was, heeft de ervaring hem wel nuttige vaardigheden bijgebracht voor de rest van zijn professionele carrière. Hij leerde er analytisch nadenken en ontwikkelde ook belangrijke sociale vaardigheden die ook in zijn huidige job van pas komen.
“Bij Belfius stond ik in voor de helpdesk en moest ik klanten helpen om problemen op te lossen met online banking. Die job heeft mij vooral analytisch en probleemoplossend leren nadenken. Klanten kunnen bellen met allerlei soorten problemen. De kunst is om dan te achterhalen wat er zich juist voordoet en hoe je dat kan oplossen. Vóór de job was ik ook absoluut geen beller. Door vele uren per dag aan de telefoon te hangen, heb ik mijn sociale vaardigheden echt wel grondig bijgeschaafd.”
Berekende risico’s nemen helpt
Stijn zegt over zichzelf dat hij berekend is en eerst goed nadenkt voor hij beslissingen neemt. Een goede balans vinden tussen het heft in eigen handen nemen en spontaan zijn is volgens hem zowel in je job als in je studies een goede aanpak.
“Durf nieuwe dingen te doen en risico’s te nemen, maar wees ook niet té impulsief. Een kleine analyse maken van de situatie voor je tot actie overgaat kan nooit kwaad. Ook kritische zin is belangrijk. Luister naar de mensen die kennis van zaken hebben, maar denk ook zelf goed na en neem niet alles zomaar aan.”
Een digitale duizendpoot
De job van Stijn is veelzijdig en dat vindt hij een enorme meerwaarde. Hij is de enige in zijn bedrijf die instaat voor digitale media en dat zorgt ervoor dat hij zich zelf op alle facetten ervan kan storten. Van social video’s opnemen en scripts bedenken tot cijfers en data analyseren, hij neemt het allemaal met plezier voor zijn rekening.
“Het leukste aan mijn job vind ik de variatie. Er komen zoveel uiteenlopende dingen bij kijken en dat vind ik enorm boeiend. Ik ben er ook van overtuigd dat ik met iets bezig ben waar veel toekomst in zit. Er zijn veel uitdagingen verbonden aan digitalisering, maar die uitdagingen bieden mij wel interessante toekomstperspectieven.”
Een zelfstandige toekomst
Tot voor kort had Stijn geen groot masterplan voor de toekomst, maar de laatste tijd denkt hij er steeds meer over om zelfstandig te worden. Hij voelt zich helemaal klaar om onafhankelijk aan de slag te gaan met de kennis die hij de afgelopen jaren vergaard heeft. Zijn eigen baas zijn in de digitale wereld, daar kijkt hij naar uit.
“Het enige wat ik nodig heb om zelfstandig aan de slag te kunnen, is een internetverbinding en een computer. Ik haat het absoluut niet om 9 to 5 te werken, maar volledig kunnen beslissen over mijn eigen leven zou ik op dit ogenblik nog leuker vinden. Een grote omslag zou ik trouwens niet maken. Ik wil graag in de digitale sector actief blijven.”
Stijns tips & tricks
Voor generatiestudenten: Voor de master Journalistiek moet je vooral veel schrijven en veel doen. Luister dan ook naar de praktische tips die je krijgt van professoren. Zij staan bijna allemaal zelf in het vak en daar moet je van profiteren. Spreek hen ook eens aan na de les over dingen die je interesseren. Ik ben ervan overtuigd dat je veel meer zal leren uit zo’n persoonlijk gesprek dan door passief naar hen te luisteren in colleges. Wees vooral niet bang en stel veel vragen.
Voor laatstejaarsstudenten: Zorg ervoor dat je stage kan lopen en wees proactief. Durf kritisch te zijn en trek dingen in vraag, zowel op je stage als op je eerste job. Je hoeft niet altijd alleen te doen wat je gevraagd wordt maar ga ook soms actief zelf op zoek naar werk. Let natuurlijk op dat je niet te betweterig overkomt. Je werkgever is de professional en heeft de meeste ervaring, maar meedenken en alternatieve oplossingen aanbieden maakt altijd een goede indruk.
Een dag op de job van Stijn
Als ik aankom op het werk, check ik eerst de resultaten van mijn Facebookposts. Die moeten een bepaald publiek bereiken en het aantal views halen waar mijn klanten voor betalen. Het is belangrijk om die data goed in de gaten te houden om campagnes te kunnen stopzetten of bij te sturen.
Rond een uur of 10 heb ik vaak productiemeeting met een projectmanager om een nieuwe campagne te lanceren. Samen hebben we het over wat we digitaal zullen publiceren en welke media we zullen inzetten voor de campagne. Na die vergadering ga ik meestal nog even door met de analyse van de Facebookresultaten, die ik dan ook in een rapport giet.
In de loop van de namiddag zet ik de campagnes online die we in de voormiddag besproken hebben. Ik overloop artikels, kijk ze na op fouten en check ook of de logo’s en foto’s bruikbaar zijn. Het is belangrijk dat het hele artikel op punt staat voor ik het productiemateriaal online plaats.
Om 16u kom ik samen met het management om nog een aantal zaken op een rijtje te zetten. We bespreken hoe de sales gaan en mijn collega’s vertellen mij of klanten geïnteresseerd zijn in het digitale aspect.
Kortom, ik ben een hele dag door met veel verschillende dingen bezig. Dat ik veel afwisseling heb in mijn job spreekt mij heel erg aan. Ik kan zowel cijfers analyseren als artikels schrijven op dezelfde dag en dat vind ik een grote meerwaarde.