Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving. De meeste ingenieursopleidingen in Vlaanderen worden bijkomend gevisiteerd door een externe commissie: Commission des Titres d’Ingénieur (CTI, Frankrijk).

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel. De originele Engelse tekst werd bekrachtigd door de Academische Raad op 19/06/2023. Hieronder vindt u een vertaling.

Troeven van de opleiding

  • Veelzijdig programma: het programma begint met gemeenschappelijke vakken over materiaalkunde en chemische processen en specialiseert zich geleidelijk in de keuzeprofielen materiaalwetenschappen en procestechnologie.
  • Sterke wetenschappelijke basis: de meeste vakken worden gegeven door docenten die actief zijn in onderzoek op hoog niveau, waardoor de rekening gehouden kan worden met de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen. Bovendien zijn beide profielen van de opleiding gekenmerkt door een goede balans tussen wetenschappelijke, technologische en industrieel-georiënteerde vakken.
  • Begeleiding van studenten: Het frequente, gemakkelijke en intensieve contact tussen docent en student, dat wordt vergemakkelijkt door de relatief kleine omvang van de studentgroepen, wordt door de studenten als stimulerend en motiverend ervaren.

 

Ontwikkelkansen

  • De recent opgerichte masteropleiding in Biomedische Ingenieurstechnieken biedt kansen tot samenwerking op het gebied van materialen en bio- en nanotechnologie.
  • De oprichting van een adviesraad bestaande uit alumni en vertegenwoordigers van het werkveld kan leiden tot een meer geformaliseerde en regelmatige input over de opleiding.

 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • De opleidingsraad organiseert een alumni-evenement om het contact met afgestudeerden te versterken en hun betrokkenheid te vergroten door hun feedback over het programma te verzamelen.
  • Om studenten optimaal voor te bereiden op de veiligheidsinstructies voor verschillende practica wordt er een leermodule over laboratoriumveiligheid ontwikkeld binnen het online leerplatform.
  • De opleiding werkt aan het vergroten van de samenhang en samenwerking tussen verschillenden vakken. Dit moet de leerervaring van studenten verbeteren, doordat de relatie tussen diverse vakinhouden verduidelijkt wordt.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

Kwaliteitscyclus Ingenieursopleidingen