Online aanmelden

Meld je aan, doorloop alle stappen en stuur je aanmelding in.

Start je online aanmelding

Voor sommige programma's, zoals de Engelstalige ingenieursopleidingen van Bruface, moet je op een verschillend platform aanmelden.
Aanmelden voor een Bruface-programma

Woon je in het buitenland of heb je een visum nodig om in België te komen studeren?
Check de visumprocedure voor buitenlandse studenten

Aanmelding wordt verwerkt

Je kreeg een mail ter bevestiging dat we je aanmelding goed ontvingen. Onze studentenadministratie controleert of alle gevraagde documenten in je aanvraag zitten. Zodra dit in orde is, krijg je een e-mail met verdere informatie om je inschrijving af te werken.

Buitenlands diploma

Buitenlandse diploma's kunnen we niet automatisch verifiëren, daarom wordt er gevraagd een application fee te betalen om je dossier te verwerken.
Check het inschrijvingsproces voor studenten met een buitenlands diploma

Niet-Vlaams diploma (Belgisch)

Studenten met een Belgisch, niet-Vlaams diploma zullen gevraagd worden om hun diploma te verifiëren. Verder doorlopen ze alle stappen van het inschrijvingsproces met een Belgisch diploma.

Ontbreken er nog documenten? Mail ze dan naar studentenadministratie@vub.be en vermeld je volledige naam, geboortedatum en de opleiding waarvoor je je aanmeldt. Hoe sneller we al je documenten hebben, hoe sneller we je aanmelding kunnen verwerken. Zorg ervoor dat je alle documenten hebt aangeleverd tegen de aanmeldingsdeadline. De enige documenten die na de deadline nog mogen worden ingestuurd zijn je taalbewijs en het APS certificaat (indien van toepassing).
Overzicht benodigde documenten

Toelating door de faculteit

Je aanmelding werd verwerkt door onze studentenadministratie en doorgestuurd naar je faculteit om te checken of je voldoet aan de academische voorwaarden. Deze moet jouw aanmelding goedkeuren, indien je geen rechtstreekse toegang hebt tot de opleiding.

Controle studentenadministratie

Je aanmelding voldoet aan de academische toelatingsvoorwaarden en onze studentenadministratie controleert al je documenten.
Een aanmelding kan niet worden afgerond als er documenten ontbreken of als de kwaliteit onvoldoende is om de authenticiteit te controleren. Je ontvangt hier in dit geval een e-mail over. Heb je niks ontvangen? Check dan of de e-mail niet in je map met ongewenste berichten zit.

Wil je tijdens het screeningsproces je status al eens checken? Dan kan je hier inloggen met je eigen e-mailadres en bijhorend paswoord, klik op 'Aanmelden & (her)inschrijven' en check bij 'overzicht' de status van je ingediende aanmelding.

Voorwaardelijk toegelaten

Je Vlaams diploma wordt door de medewerkers van onze studentenadministratie geverifieerd in de Databank Hoger Onderwijs.

Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Zodra dit in orde is, krijg je een e-mail met verdere informatie om je inschrijving af te werken. Vermoed je dat je diploma niet op de databank staat (bv. omdat het ouder is dan 2004), stuur dan een mailtje naar studentenadministratie@vub.be.

Nog niet afgestudeerd?

Als je nog niet bent afgestudeerd op het moment van je aanmelding, moet je even afwachten. Vanaf de maand juli kunnen onze medewerkers je diploma verifiëren in de Databank Hoger Onderwijs, en krijg je bericht om je inschrijving verder afwerken. Als je herexamens hebt, vragen we jou om zelf iets te laten weten zodra je weet dat je geslaagd bent. Dan kan onze administratie opnieuw een kijkje nemen in de Databank Hoger Onderwijs om je diploma te verifiëren.

Belgisch diploma van een niet-Vlaamse school?

Dan moet je zelf je diploma verifiëren.

Ontdek hier hoe je je diploma kan verifiëren

Buitenlands diploma

Studenten met een niet-Vlaams of buitenlands diploma volgen een andere procedure.

Check het inschrijvingsproces voor studenten met een buitenlands diploma

Inschrijving uitstellen?

Als je toegelaten bent, maar je beslist om je studies pas in een volgend academiejaar aan te vatten, dan zal je opnieuw moeten aanmelden voor het desbetreffende academiejaar. Je toelating geldt dus enkel voor het huidige academiejaar, en kan niet worden uitgesteld of overgezet naar een later academiejaar.

Toegelaten

Je aanmelding is goedgekeurd en je krijg bericht dat je studiecontract klaar staat om te ondertekenen.

Studiecontract online ondertekenen

Versneld aangemeld?

Heb je je aangemeld op apply.vub.be?

Dan kan je daar opnieuw inloggen met je e-ID, om je online contract te ondertekenen.

Inschrijving afwerken

Zodra je online contract getekend is, ontvang je een inschrijvingsattest op je persoonlijk e-mailadres. Hiermee kan je bijvoorbeeld een abonnement aanvragen voor het openbaar vervoer.

Vervoersabonnement aanvragen

Ook je studentenkaart en activatiemail voor je VUB account volgen snel nadat je je inschrijvingscontract hebt ondertekend. Met je VUB account kan je je vakken registreren voor de start van het academiejaar.

Vakken registreren

Na je inschrijving

Na je inschrijving, is het uitkijken naar de start van het academiejaar. Ontdek hier welke administratieve stappen je nog dient te ondernemen, registreer je vakken, koop je studiemateriaal aan en kom naar onze onthaaldagen!

Bereid je voor

2022_Enthousiaste groep studenten_S_1095401969

Inschrijven op campus

Het is ook mogelijk om naar de campus te komen voor je inschrijving. Je hoeft dan niet online aan te melden, en doorloopt alle stappen van het proces samen met onze medewerkers.

Dit is enkel mogelijk als je inschrijft op basis van een Vlaams diploma, aan de start van het academiejaar (niet bij de start van het 2de semester).

Momenteel zijn er geen afspraken beschikbaar