Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 27/03/2023.

Troeven van de opleiding

  • Internationaal onderwijsperspectief: de Master in Onderwijskunde kent een sterke verankering met de internationale Master in Educational Sciences. Deze koppeling biedt een unieke leeromgeving aan studenten. De mix van internationale en Belgische studenten en docenten maken rijke uitwisselingen mogelijk en dragen waardevolle onderwijsperspectieven bij aan het programma. Zo vormt de diverse studentenpopulatie in vele vakken een expliciet uitgangspunt voor mondiale onderwijskundige discussies en uitwisselingen.

  • Zelfregulerend leren en zelfstandigheid: studenten appreciëren de flexibiliteit in de gebruikte onderwijsaanpak. Door middel van blended onderwijs en e-learning kunnen studenten zelfstandig aan de slag en nemen ze hun eigen leerproces in handen. Studenten ontwikkelen daarbij zelfregulerende competenties.

  • Stage: de opleidingen bieden een uitgebreide stage aan die ervoor zorgt dat studenten veelzijdige praktijkkennis opdoen in het pedagogische en educatieve werkveld, in binnen- en buitenland. 

  • Focus op samenwerking: de opleidingen moedigen op diverse manieren projectgerichte (groeps)opdrachten aan: via groepswerk tussen studenten onderling en discussiemomenten, zowel online als klassikaal, worden ideeën uitgewisseld met medestudenten en docenten. Dit zorgt ervoor dat de studenten meer en diepgaander met de leerinhouden bezig zijn. Dankzij samenwerkingen met externe partners en externe professionals wordt er ook ingezet op maatschappijbetrokken onderwijs (Community Engaged Research & Learning / CERL).

 

Ontwikkelkansen

  • Mogelijkheden na het afstuderen: er is meer aandacht nodig voor het verhelderen van de loopbaanmogelijkheden. Gezien de grote diversiteit aan mogelijke jobs zullen deze explicieter tijdens de opleiding aan bod komen.
  • Feedback: Studenten krijgen veelvuldig de kans om feedback te ontvangen over hun geleverde werk, zowel tussentijds als na de examens. De opleiding streeft ernaar om deze vormen van feedback eenvormig aan te bieden voor alle vakken zodat studenten meer en tijdige (tussen-tijdse) feedback ontvangen over opdrachten en hun leren verder kunnen verbeteren.
  • Taal: in de masteropleiding Educational Sciences verloopt de communicatie in het Engels. Er kan meer inspanning geleverd worden om alle communicatie op vakgroep-, facultair en universitair niveau ook in het Engels te laten verlopen, om niet-Nederlandstalige studenten de kans te bieden om te participeren in de instelling op verschillende niveaus. Dit voorkomt dat studentengroepen zich buitengesloten voelen en niet kunnen deelnemen aan bepaalde activiteiten.

 

Waar is de opleiding nu al volop mee bezig?

  • Curriculumhervorming: Een hernieuwd programma werd vanaf academiejaar 2022-2023 ingevoerd. Er werd ingezet op thema’s als onderwijsverandering, zelfregulerend leren en opkomende onderwijstechnologieën.
  • Onderzoeksvaardigheden: De opleiding scherpte de onderzoeksvaardigheden van studenten aan door een bijkomend vak rond data-analyse toe te voegen aan het curriculum.
  • Samenwerkingsverbanden: De opleidingen kunnen een meer expliciete link leggen tussen de onderzoekstopics en -expertise van de docenten en de onderwerpen die in de vakken aan bod komen, evenals in de samenwerkingsmogelijkheden met partnerorganisaties. De expertise binnen de opleiding in veranderprocessen in onderwijs en technologische leeromgevingen zijn waardevol voor de onderwijsprogramma’s en voor de maatschappij (bijv. via maatschappijbetrokken onderzoeks- en onderwijsinitiatieven).
  • Afstemming leerinhouden: De leden van het onderwijsteam organiseren regelmatig inhoudelijk overleg – onderling en met studenten, alumni en werkveldvertegenwoordigers – om de aangeboden theoretische leerinhouden en hun spreiding over de vakken en de masterjaren maximaal op elkaar af te stemmen. Zo zal er een tweedaagse georganiseerd worden voor lesgevers om dieper in te gaan op de aangeboden vakinhouden.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen?

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

Elke opleiding doorloopt een zesjaarlijkse cyclus om de onderwijskwaliteit te garanderen. De planning voor deze opleiding wordt in onderstaande tijdslijn weergegeven.

Kwaliteitscyclus