Ontdek Europa tijdens je studie

VUB-studenten hebben de mogelijkheid om in het kader van hun studies in het buitenland te studeren of stage te lopen. De VUB, houder van een Erasmus Charter voor Hoger Onderwijs, heeft partnerschappen opgezet met verschillende universiteiten in heel Europa en over de hele wereld. Of je in aanmerking komt voor een uitwisseling wordt bepaald op faculteits-/opleidingsniveau. Bekijk de informatie hieronder en aarzel niet om contact op te nemen met het International Relations office als je vragen hebt. Het Erasmus Policy Statement kan je hier vinden.

Overzicht van je bestemmingen

Selecteer je faculteit en opleiding om de uitgaande uitwisselingsprocedure en bestemmingen te ontdekken.

Je kan op uitwisseling gaan als je student bent in een van de volgende opleidingen

Farmacie

Biomedische wetenschappen

Geneeskunde

Gerontologie: in dit programma heb je één enkele bestemming (Nederland - Christelijke Hogeschool Windesheim). Voor meer informatie over de voorwaarden, neem contact op met de uitwisselingscoördinator Prof Rose Njemini

Voor informatie over de uitwisselingsmogelijkheden neem je contact op met de uitwisselingscoördinator, mevrouw Inge Bogaert

Verplichte inschrijving in SOP Mobility Online

Alle uitgaande studenten die van plan zijn naar het buitenland te gaan voor studies, stages, veldwerk, groepsmobiliteit, thesisvoorbereiding, enz. moeten zich registreren in SOP Mobility Online om academische of administratieve goedkeuring te krijgen, afhankelijk van het type mobiliteit.

Uitgaande PhD-studenten of personeelsleden (bv. vrijwillige medewerkers) die niet in TEO (M&O databank) zijn opgenomen, moeten zich ook registreren, maar alleen hun reisverslag. Afhankelijk van het doel en de inhoud van uw buitenlandse reis, ongeacht de duur ervan (1 uur of een volledig academisch jaar), krijg je een registratielink naar SOP Mobility Online toegezonden:

1. Alle uitgaande studenten die in het kader van hun VUB-curriculum met een beurs (zie deze tabel) naar het buitenland gaan, ontvangen van het bureau Internationale Betrekkingen (IRMO) een link om zich in te schrijven in SOP Mobility Online, nadat de student door de faculteit richting IRMO officieel is voorgedragen voor de uitwisseling (jaarlijks midden maart). Meer informatie hierover vind je op de pagina over procedures.

2. Alle vertrekkende studenten die zonder beurs naar het buitenland gaan (zie deze tabel, met uitzondering van de studenten die op een reservelijst voor een beurs staan), ontvangen van hun uitwisselingscoördinator of faculteitsadministratie een link om zich in te schrijven in SOP Mobility Online.

Nadat je de registratielink voor SOP Mobility Online hebt ontvangen en je jezelf met succes hebt geregistreerd, kan je inloggen en word je door de volgende stappen geleid. Deze registratie is verplicht.

Contactgegevens van de facultaire uitwisselingscoördinatoren

LW: Faculteitssecretariaat (mobility.lw@vub.be)

IR: Coördinator Internationalisering (Pauline.De.Pelsmacker@vub.be)

RC: Faculteitssecretariaat (facrc@vub.be)

WE: Uitwisselingscoördinator per studiedomein (check via bovenstaande tabel) en Coördinator Internationalisering (Marjan.Maes@vub.be)

LK: Faculteitssecretariaat (faclk@vub.be)

ES: Faculteitssecretariaat (mobility.es@vub.be)

GF: Uitwisselingscoördinator per studiedomein (check via bovenstaande tabel)

PE: Faculteitssecretariaat (pe.mobility@vub.be)

Een reisverslag invoeren in SOP Mobility Online

Tijdens uw verblijf in het buitenland in het gastland blijft de VUB begaan met het welzijn van haar studenten en personeelsleden. Om in geval van een crisis (natuurramp, sociale onrust, ...) snel te kunnen handelen, zou de VUB een overzicht moeten hebben van de studenten die op uitwisseling zijn.

Daarom vragen we aan studenten en personeelsleden (die niet ingeschreven zijn in TEO) om een reisdagboek in te vullen van zodra de reisgegevens gekend zijn (tijdens het academiejaar voor korte verplaatsingen, na examens van het eerste semester of na herexamens). Het ingeven van dit reisverslag is verplicht, ook voor daguitstappen, en gebeurt bij voorkeur een maand voor het effectieve vertrek (studenten die herexamen hebben gedaan kunnen het reisverslag onmiddellijk na de beraadslagingsperiode ingeven).

De student ontvangt van SOP Mobility Online informatie over hoe het reislogboek moet worden ingevoerd. Door het reislogboek in te vullen, geven studenten aan dat ze op dit moment in het buitenland zijn voor hun uitwisseling (waarbij geen rekening wordt gehouden met eventuele vakanties die de student voor of na de uitwisseling zou opnemen).