logo

Activatieproblemen voor nieuwe personeelsleden

Door een technisch probleem worden gegevens van nieuwe personeelsleden niet verwerkt in de ICT gebruikersdatabank en kunnen zij hun VUB NetID en e-mail adres niet activeren via de Personal Account Manager.

We hopen deze problemen tegen 22 oktober 2019 op te kunnen lossen. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Ben je al student maar ben je ook personeelslid geworden? In dat geval heb je al een VUB account, en zal je personeelsaanstelling automatisch gekoppeld worden aan je bestaande account. Activeren van je personeelsaccount is dus niet meer nodig.

Kan je niet meer inloggen in Pure sinds 1 oktober?

Door de problemen met de verwerking van personeelsgegevens in de ICT systemen, kunnen sommige medewerkers sinds begin oktober niet meer inloggen in Pure.

Het gaat voornamelijk om medewerkers die vanaf 1 oktober een nieuw of verlengd contract hebben, waarvan de verwerking nog niet is uitgevoerd.

Aan dit probleem wordt volop gewerkt en we hopen dit op te lossen tegen 22 oktober 2019. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Vanaf 26 oktober 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse Remote Desktop verbinding tot stand te brengen naar een toestel op het VUB netwerk van op een toestel buiten de VUB.

De reden hiervoor is dat Remote Desktop grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, en als gevolg van het stijgende aantal cyberaanvallen en pogingen tot hacking van op het Internet en de verstrengde wetgeving rond privacy en data bescherming (GDPR), is het faciliteren van toegang tot toestellen op de VUB van buiten het VUB netwerk via Remote Desktop niet meer te verantwoorden.

Om toch een antwoord te bieden aan de nood van VUB gebruikers om servers en data binnen het VUB netwerk te beheren van op een toestel buiten het VUB netwerk, heeft Directie ICT een VPN service opgezet.

Alle informatie over die VPN oplossing, alsook over de toekomstplannen met betrekking tot netwerkverbindingen van buiten de VUB, kan je vinden in volgend kennisartikel op het Service portaal: 

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Office 365 licenties problemen op 8 oktober

Door een upgrade bij één van de ICT systemen werden bij meerdere studenten de Office licentie verwijderd. Dit betekent dat voor de getroffen gebruikers

  1. het vub.be adres niet meer bestaat
  2. zij geen toegang meer hebben tot hun vub.be mailbox
  3. zij geen toegang meer tot de Office 365 applicaties
  4. het forwarding adres op hun vub.be mailbox verwijderd werd (waarschijnlijk)

ICT probeert de situatie zo snel mogelijk te herstellen zodat de getroffen studenten opnieuw toegang hebben tot hun VUB mailbox en Office applicaties.

Update 8 okt 17:45 : de licenties van de getroffen gebruikers werden opnieuw toegekend. Hun toegang tot alle systemen werd genormaliseerd. 

In de periode dat de mailbox niet bestond, kunnen gebruikers geen mails toegestuurd krijgen. De afzenders krijgen wel een foutmelding van niet-afleverbaarheid.

Ondervind je nog steeds problemen met je vub.be mailbox en Office applicaties, contacteer dan de ICT-Helpdesk. Voor andere vragen kan je ook bij hen terecht.

Onze verontschuldigingen ons voor het ongemak.

Doorstuuradressen voor VUB personeel verdwenen op 14 augustus jl.

Door de herschikking van de Office 365 licenties voor personeelsleden op 14 augustus jl. (zie ook artikel lager) blijkt nu ook dat de ingestelde doorstuuradressen (forwards) op de betrokken vub.be adressen verwijderd werden. De doorstuuradressen van studenten zijn ongemoeid gebleven.

Hierdoor krijgen personeelsleden die vroeger een doorstuuradres ingesteld hadden (op hun vub.ac.be of vub.be adres) sinds 14 augustus hun VUB mail niet meer doorgestuurd naar hun persoonlijke adres.

Op 29 augustus (12u) werden de gedeactiveerde doorstuuradressen opnieuw ingesteld. Een persoonlijke communicatie naar de getroffen gebruikers volgt later.  

De niet-doorgestuurde berichten zijn terug te vinden in hun vub.be mailbox, te raadplegen via het Office 365 portaal op https://portal.office.com/  Gebruikers kunnen via het Office 365 portaal ook hun doorstuuradres verifiëren of wijzigen (meer info). 

We geven ook nog even mee dat de doorstuuradressen op de vub.ac.be mailbox onaangeroerd zijn gebleven (voor iedereen). 

Voor bijkomende vragen of assistentie kan je de ICT-Helpdesk contacteren.

Onze verontschuldingen voor alle verwarring en het ongemak.

Office 365 licentieprobleem op 14 augustus

Op woensdag 14 augustus tussen 13:30 en 15:30 werden, bij het herconfigureren van de Office 365 licenties, de bestaande licenties van personeelsleden per ongeluk verwijderd, en dit voor een periode van max. 10 minuten per gebruiker (voor studenten was er geen probleem). Tijdens deze periode

  1. bestond het vub.be adres van de getroffen gebruikers niet meer
  2. hadden gebruikers geen toegang meer tot hun vub.be mailbox
  3. hadden gebruikers geen toegang meer tot de Office 365 applicaties

Indien gebruikers in de periode dat hun licentie niet meer actief was mails toegestuurd kregen, konden deze niet afgeleverd worden en werd een foutmelding van niet-afleverbaarheid teruggestuurd naar de afzender.

De situatie was woensdag na 15:30 opnieuw genormaliseerd en alle getroffen gebruikers beschikken opnieuw over hun Office 365 licentie en hun vub.be mailbox en e-mail adres.

Wij verontschuldigen ons voor het ongemak. Als je hierover vragen hebt, aarzel niet contact op te nemen met de VUB ICT-Helpdesk.

Outage 4 juli: netwerk in gebouw G onbereikbaar [OPGELOST]

Beste mede-VUB'ers

DICT kreeg donderdagavond 4 juli van een externe informatieveiligheidspartner een waarschuwing van een actieve malware. DICT heeft in samenspraak met de VUB CISO onmiddellijk maatregelen genomen om het VUB netwerk en data te beschermen. Hierbij werd alle communicatie naar de gerapporteerde malafide externe servers geblokkeerd. Tevens werden betrokken VUB toestellen van het bekabelde VUB netwerk geweerd.

Na verder onderzoek hebben we zeer sterke indicaties dat niet onze toestellen doch bezochte websites de oorzaak zijn van deze verdachte communicatie. DICT heeft dan ook alle geblokkeerde toestellen terug vrijgegeven, enkel communicatie naar de malafide externe servers wordt blijvend geblokkeerd.

In het licht van dit incident kunnen we niet genoeg kunnen benadrukken hoe belangrijk het is om een up-to-date antivirus en Windows te hebben. Je kunt een McAfee virusscanner voor personeel en studenten dan ook downloaden via deze link

Onze verontschuldigingen indien uw toestel tijdelijk geblokkeerd werd, doch gezien het informatieveiligheidsrisico op dat moment was dit de enige optie. Alles zou nu terug normaal moeten functioneren. Contacteer onze Service Desk indien nog problemen.

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds 28 januari is er een nieuwe afpersingscampagne gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je gewoon te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

In sommige e-mails vermeldt de afzender ook een paswoord. In de meeste gevallen is dit een vals paswoord en niet het paswoord van je account, hoewel in recente mails (juni 2019) oude (gecompromitteerde) paswoorden zijn vermeld.

Voor bijkomende informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

Phishing alert: 17 oktober 2019 - MailBox-quotum - Waarschuwing


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts!

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttp://www.vub.ac.be/tools/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://cali.vub.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/