logo

Netwerk outage [OPGELOST]

In de ochtend van maandag 2 december ondervonden we technische en hardware problemen met een server die oververhit was.
De impact viel over de gehele VUB, alsook op de campus in Jette.
Door het hardware probleem was zowel het netwerk, alsook de applicaties die op die server draaiden (mail, VUB websites, Racs, etc. …) tijdelijk niet beschikbaar.

Bekijk alle details van deze outage in dit kennisartikel:
Outage: Netwerk en applicaties niet beschikbaar - VUB campus and campus Jette geïmpacteerd

Onderhoudswerken aan WiFi op 26/11 en 28/11

Voor onderhoudswerken aan de WiFi installatie, zullen er korte netwerkonderbrekeningen zijn van de draadloze netwerken VUBnext, eduroam en VUBguest op volgende dagen:

  • Campus Jette : dinsdag 26 november van 7u tot 10u
  • Campus Etterbeek & Usquare : donderdag 28 november van 7u tot 10u

Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Geplande onderhoudswerken op 20 november 2019

Op woensdag 20 november 2019 staan er twee soorten onderhoudswerken op de planning.

De eerste is een stroomonderbreking van 10u t.e.m. 12u in gebouw M.
Alle info van deze onderhoudswerken kan je terugvinden in dit kennisartikel:
Geplande stroomonderbreking op 20/11 in gebouw M
 

De tweede zijn onderhoudswerken van 9u t.e.m. 16u voor applicaties en diensten.
Alle info van deze onderhoudswerken kan je terugvinden in dit kennisartikel:
Geplande onderhoudswerken op 20/11

Externe toegang tot Intranet niet meer toegelaten vanaf 12/11/2019

Vanaf 12 november 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse verbinding tot stand te brengen naar het VUB intranet (https://intranet.vub.ac.be) van op een toestel buiten de VUB.

Gebruikers die over een VPN account voor thuiswerk beschikken, kunnen via de VPN service wel nog op het Intranet van buiten het VUB netwerk. Voor alle informatie hierover verwijzen we je graag naar het kennisartikel 

Externe toegang tot Intranet website niet meer toegelaten vanaf 12 november 2019

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Vanaf 26 oktober 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse Remote Desktop verbinding tot stand te brengen naar een toestel op het VUB netwerk van op een toestel buiten de VUB.

De reden hiervoor is dat Remote Desktop grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, en als gevolg van het stijgende aantal cyberaanvallen en pogingen tot hacking van op het Internet en de verstrengde wetgeving rond privacy en data bescherming (GDPR), is het faciliteren van toegang tot toestellen op de VUB van buiten het VUB netwerk via Remote Desktop niet meer te verantwoorden.

Om toch een antwoord te bieden aan de nood van VUB gebruikers om servers en data binnen het VUB netwerk te beheren van op een toestel buiten het VUB netwerk, heeft Directie ICT een VPN service opgezet.

Alle informatie over die VPN oplossing, alsook over de toekomstplannen met betrekking tot netwerkverbindingen van buiten de VUB, kan je vinden in volgend kennisartikel op het Service portaal: 

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds enige tijd zijn er een nieuwe afpersingscampagnes gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je op allerlei manieren te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

Voor meer informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

Phishing alert: 17 oktober 2019 - MailBox-quotum - Waarschuwing


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts!

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttp://www.vub.ac.be/tools/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://cali.vub.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/