logo

Nieuwe dienstregeling voor ICT-Helpdesk vanaf 26/10/2020

Vanaf 26 oktober 2020 zal de VUB ICT-Helpdesk opnieuw helemaal digitaal gaan in diens ondersteuning van je computergerelateerde problemen.

Je kan ons bereiken via telefoon op 02/629 37 37 tussen 9u en 17u, via het Service portaal en via e-mail op helpdesk@vub.be

Wij danken je voor je begrip.

Stay safe.

Login problemen VUB laptops 9/9 en 10/9/2021

Sinds gisteren doet er zich door een McAfee-update een loginprobleem voor op laptops die de virusscanner via de VUB hebben geïnstalleerd. Het betreft toestellen bij wie er nog geen Pre-boot Authentication aan staat.

Het login scherm wordt wazig als je probeert je wachtwoord in te geven. Echter verhelpt dit probleem op sommige toestellen zichzelf na een periode van 5 seconden tot 5 minuten. Er moet hiervoor wel verbinding met het internet bestaan.

Het scherm in slaapstand laten vallen doet het probleem dan weer verschijnen. We raden daarom aan om de periode waarbij je laptop in slaapstand valt zo lang mogelijk te maken of zelfs uit te schakelen (Instellingen > Systeem > Power & Sleep). Om de 45 minuten tot een uur stuurt de McAfee server de configuratie uit die dit probleem verhelpt. Hou je toestel dus zeker minimum zo lang aan en verbonden met het internet.

Is het dringend? Ga dan naar je McAfee Endpoint Security (rechtsklik op rode icoontje rechtsonder in de taakbalk) en klik op Update Now.

Dank je voor je geduld.

ULB QuIdAM: wat als je actief bent aan zowel VUB als ULB

Op 10 december 2020 is de ULB van start gegaan met een nieuw systeem voor het beheren van computeraccounts: QuIdAM.

Ben je geregistreerd aan zowel VUB als ULB, zal het beheer van je ULB account veranderen. Je ontvangt hierover op 10 december een e-mail met enkele praktische stappen die je moet uitvoeren.

Voor het beheren van je VUB account verandert er niets, het paswoord wijzigen van je VUB account doe je nog steeds via de Personal Account Manager (PAM).

Gebruikers die enkel maar een ULB aanstelling hebben, zullen hun ULB account moeten beheren via QuIdAM. Zij zullen niet meer kunnen inloggen in PAM.

Bijkomende informatie en referenties vind je in het kennisartikel Over ULB QuIdAM voor personeel en studenten die lid zijn van zowel VUB als ULB.

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds enige tijd zijn er een nieuwe afpersingscampagnes gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je op allerlei manieren te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

Voor meer informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

Phishing alert: 17 juni 2021 "Je hebt een nieuw spraakbericht"


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts!

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 9u00 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37 (van 9u tot 17u)

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttps://www.vub.be/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Canvashttps://canvas.vub.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://cali.vub.be/
Onderzoeksportaal https://researchportal.vub.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/admin
VUB bibliotheekhttps://biblio.vub.ac.be
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 9u00 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37 (van 9u tot 17u)

E-mail
helpdesk@vub.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/