logo

ICT-Helpdesk "sluit" de deuren tot en met 1 juni 2020

Door de maatregelen die de overheid heeft opgelegd en in overeenstemming met de politiek van de universitaire overheid zal de ICT-Helpdesk geen fysieke permanentie meer voorzien vanaf 18 maart 2020 ‘s middags tot en met 1 juni 2020. Er zullen dus ook geen toestellen kunnen worden binnengebracht of opgehaald. We hopen vanaf 2 juni 2020 opnieuw een beperkte fysieke permanentie te kunnen bieden op campus Etterbeek

De ICT-Helpdesk blijft sowieso operationeel via tele-werking. Je kan ons je vragen stellen of problemen melden via het Service portaal (https://vub.service-now.com) of via e-mail op helpdesk@vub.be

Bellen kan, maar we zijn telefonisch minder goed bereikbaar, op werkdagen van 10:00 tot 17:00. Bellen kan op +32-2-629 37 37.

Wij danken je voor je begrip.

Be safe.

Opgelet voor "Dropbox" phishing e-mails

Sinds enkele dagen is er een campagne gaande waarbij VUB gebruikers een e-mail krijgen (al dan niet van een van hun contacten) met daarin een melding dat er een document voor hen beschikbaar is. De e-mail heeft veel weg van een Dropbox of Sharepoint/Onedrive bericht.

Klik niet op de link en log zeker niet in op de site waar je op terecht komt!

Het bericht in kwestie is een phishing bericht en stuurt je door naar een login pagina die een exacte replica is van de Microsoft login pagina, inclusief de achtergrond. Als je inlogt, geef je je gegevens door aan een derde partij die jouw account zeker zal misbruiken voor illegale praktijken, en toegang krijgt tot alle data die via jouw account beschikbaar is (ook vertrouwelijke gegevens en e-mails).

Heb je toch gereageerd op een dergelijk bericht, verander dan onmiddellijk het paswoord van je VUB account via de Personal Account Manager.

Zie ook Phishing, virus and scam email alerts (Update: 12 May 2020)

Hinder op VUB netwerk van/naar Internet op 27/28 april

Maandagavond, 27 april 2020, tussen 18u en 23u, ondervond de Internetverbinding van en naar het VUB netwerk grote hinder door een Distributed Denial of Service aanval (DDos) naar de VUB. Hierdoor was er ook dinsdag 28 april een netwerkonderbreking tussen 9:00 en 10:30. 

Het netwerkteam kon de dienstverlening maandagavond laat om 23u stabiliseren, en de situatie is sinds dinsdag 28 april stabiel. Het netwerkteam blijft de situatie wel opvolgen aangezien de aanval nog steeds niet is afgelopen (mei 2020).

Voor alle bijkomende details en updates, zie het (Engelstalige) kennisartikel Internet connection issues on 27/28 April.

Externe toegang tot Intranet niet meer toegelaten vanaf 12/11/2019

Vanaf 12 november 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse verbinding tot stand te brengen naar het VUB intranet (https://intranet.vub.ac.be) van op een toestel buiten de VUB.

Gebruikers die over een VPN account voor thuiswerk beschikken, kunnen via de VPN service wel nog op het Intranet van buiten het VUB netwerk. Voor alle informatie hierover verwijzen we je graag naar het kennisartikel 

Externe toegang tot Intranet website niet meer toegelaten vanaf 12 november 2019

Externe toegang via Remote Desktop zonder VPN niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Vanaf 26 oktober 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse Remote Desktop verbinding tot stand te brengen naar een toestel op het VUB netwerk van op een toestel buiten de VUB.

De reden hiervoor is dat Remote Desktop grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, en als gevolg van het stijgende aantal cyberaanvallen en pogingen tot hacking van op het Internet en de verstrengde wetgeving rond privacy en data bescherming (GDPR), is het faciliteren van toegang tot toestellen op de VUB van buiten het VUB netwerk via Remote Desktop niet meer te verantwoorden.

Om toch een antwoord te bieden aan de nood van VUB gebruikers om servers en data binnen het VUB netwerk te beheren van op een toestel buiten het VUB netwerk, heeft Directie ICT een VPN service opgezet.

Alle informatie over die VPN oplossing, alsook over de toekomstplannen met betrekking tot netwerkverbindingen van buiten de VUB, kan je vinden in volgend kennisartikel op het Service portaal: 

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds enige tijd zijn er een nieuwe afpersingscampagnes gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je op allerlei manieren te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

Voor meer informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

Phishing alert: 13 May 2020 - Collega's kunnen deelnemen...


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts!

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37 (van 10u tot 17u)

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttps://www.vub.be/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://cali.vub.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37 (van 10u tot 17u)

E-mail
helpdesk@vub.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/