logo

CaLi niet beschikbaar van 7 tot 13 april voor upgrade

Een upgrade van het Studenteninformatiesysteem PeopleSoft Campus Solutions (CaLi) zal binnenkort starten. Daardoor zal Cali voor de hele VUB-gemeenschap onbeschikbaar zijn vanaf dinsdag 7 april 16u, tot en met maandag 13 april 2020. De applicatie zal opnieuw beschikbaar gesteld worden vanaf dinsdag 14 april om 8u.

Voor bijkomende informatie en updates, zie het kennisartikel Upgrade Cali start op 7 april.

Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

ICT-Helpdesk "sluit" de deuren vanaf 18 maart 12 PM

Door de maatregelen die de overheid heeft opgelegd en het sterk gedaalde aantal bezoekers bij de Service Desk, zal de ICT Service Desk geen fysieke permanentie meer voorzien vanaf 18 maart 2020 ‘s middags tot en met 19 april 2020. Er zullen dus ook geen toestellen kunnen worden binnengebracht of opgehaald.

De Service Desk blijft wel operationeel via tele-werking. Je kan ons je vragen stellen of problemen melden via het Service portaal (https://vub.service-now.com) of via e-mail op helpdesk@vub.be

Bellen kan, maar we zijn telefonisch minder goed bereikbaar, op werkdagen van 10:00 tot 17:00. Bellen kan op +32-2-629 37 37.

Wij danken je voor je begrip.

Be safe.

Sommige diensten niet toegankelijk van buiten het VUB netwerk

Omwille van de problemen die veroorzaakt zijn door geïnfecteerde servers op de ULB (zie lager), zijn een aantal services die gehost worden door het Shared ICT Services Centre (dat zich op de ULB Campus bevindt) niet beschikbaar van buiten het VUB netwerk.

  • De EZproxy service van de VUB bibliotheek - opnieuw beschikbaar
  • ownCloud op owncloud.vub.ac.be - opnieuw beschikbaar
  • idp.vub.ac.be (onder andere gebruikt voor de Belnet Federation en VSC)
  • The Personal Account Manager (PAM) - opgelost
  • Limesurvey op www.vub.ac.be - opgelost
  • SISC website and SISC webshop - opnieuw beschikbaar

Wanneer deze services opnieuw beschikbaar zullen zijn, is op dit ogenblik onzeker.

Update 19:07 28/02/2020: De Personal Account Manager is opnieuw beschikbaar.
Update 23:15 28/02/2020: Limesurvey op www.vub.ac.be is opnieuw beschikbaar.
Update 12:15 03/03/2020: ownCloud is opnieuw beschikbaar.
Update 21:00 03/03/2020: De EZproxy service van de VUB bibliotheek is opnieuw beschikbaar​​ (sinds 12:10).
Update 16:10 09/03/2020: De SISC website and SISC webshop zijn opnieuw beschikbaar.

Wees extra waakzaam voor verdachte e-mails en attachments

Enkele servers aan de ULB werden vandaag, vrijdag 28 februari 2020, geïnfecteerd door een virus. 

Tot meer informatie en de impact ervan bekend is, raden we gebruikers aan het inloggen op ULB file servers (shares) te vermijden en bijzonder waakzaam te zijn voor e-mails en attachments die men vanuit die richting ontvangt. 

Los daarvan blijft algemene waakzaamheid geboden bij het ontvangen van vreemde e-mails en het downloaden van attachments en bestanden. Op elke Windows computer dient sowieso een up to date antivirus programma actief te zijn.

Update 16:49: Door deze issues is de EZproxy service van de VUB bibliotheek op dit ogenblik niet beschikbaar.
Update 18:31: Door deze issues is de Personal Account Manager ook niet toegankelijk van buiten de VUB.

Opgelet: Nieuwe phishing neemt je Outlook over

Een nieuwe vorm van phishing doet de ronde en Outlook-gebruikers zijn het slachtoffer. Er worden valse OneDrive-links van zogezegde contactpersonen doorgestuurd die je je login-gegevens doen doorgeven aan derden.

Lees ons kennisartikel om je ertegen te bewapenen.

Externe toegang tot Intranet niet meer toegelaten vanaf 12/11/2019

Vanaf 12 november 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse verbinding tot stand te brengen naar het VUB intranet (https://intranet.vub.ac.be) van op een toestel buiten de VUB.

Gebruikers die over een VPN account voor thuiswerk beschikken, kunnen via de VPN service wel nog op het Intranet van buiten het VUB netwerk. Voor alle informatie hierover verwijzen we je graag naar het kennisartikel 

Externe toegang tot Intranet website niet meer toegelaten vanaf 12 november 2019

Externe toegang via Remote Desktop zonder VPN niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Vanaf 26 oktober 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse Remote Desktop verbinding tot stand te brengen naar een toestel op het VUB netwerk van op een toestel buiten de VUB.

De reden hiervoor is dat Remote Desktop grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, en als gevolg van het stijgende aantal cyberaanvallen en pogingen tot hacking van op het Internet en de verstrengde wetgeving rond privacy en data bescherming (GDPR), is het faciliteren van toegang tot toestellen op de VUB van buiten het VUB netwerk via Remote Desktop niet meer te verantwoorden.

Om toch een antwoord te bieden aan de nood van VUB gebruikers om servers en data binnen het VUB netwerk te beheren van op een toestel buiten het VUB netwerk, heeft Directie ICT een VPN service opgezet.

Alle informatie over die VPN oplossing, alsook over de toekomstplannen met betrekking tot netwerkverbindingen van buiten de VUB, kan je vinden in volgend kennisartikel op het Service portaal: 

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds enige tijd zijn er een nieuwe afpersingscampagnes gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je op allerlei manieren te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

Voor meer informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

Phishing alert: 24 March 2020 - "FYI"


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts!

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37 (van 10u tot 17u)

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttps://www.vub.be/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://cali.vub.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37 (van 10u tot 17u)

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/