logo

Sommige diensten niet toegankelijk van buiten het VUB netwerk

Omwille van de problemen die veroorzaakt zijn door geïnfecteerde servers op de ULB (zie lager), zijn een aantal services die gehost worden door het Shared ICT Services Centre (dat zich op de ULB Campus bevindt) niet beschikbaar van buiten het VUB netwerk.

Wanneer deze services opnieuw beschikbaar zullen zijn, is op dit ogenblik onzeker.

Update 19:07: De Personal Account Manager is opnieuw beschikbaar (via een alternatieve link).
Update 23:15: Limesurvey op www.vub.ac.be is opnieuw beschikbaar.

Wees extra waakzaam voor verdachte e-mails en attachments

Enkele servers aan de ULB werden vandaag, vrijdag 28 februari 2020, geïnfecteerd door een virus. 

Tot meer informatie en de impact ervan bekend is, raden we gebruikers aan het inloggen op ULB file servers (shares) te vermijden en bijzonder waakzaam te zijn voor e-mails en attachments die men vanuit die richting ontvangt. 

Los daarvan blijft algemene waakzaamheid geboden bij het ontvangen van vreemde e-mails en het downloaden van attachments en bestanden. Op elke Windows computer dient sowieso een up to date antivirus programma actief te zijn.

Update 16:49: Door deze issues is de EZproxy service van de VUB bibliotheek op dit ogenblik niet beschikbaar.
Update 18:31: Door deze issues is de Personal Account Manager ook niet toegankelijk van buiten de VUB.

Opgelet: Nieuwe phishing neemt je Outlook over

Een nieuwe vorm van phishing doet de ronde en Outlook-gebruikers zijn het slachtoffer. Er worden valse OneDrive-links van zogezegde contactpersonen doorgestuurd die je je login-gegevens doen doorgeven aan derden.

Lees ons kennisartikel om je ertegen te bewapenen.

Externe toegang tot Intranet niet meer toegelaten vanaf 12/11/2019

Vanaf 12 november 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse verbinding tot stand te brengen naar het VUB intranet (https://intranet.vub.ac.be) van op een toestel buiten de VUB.

Gebruikers die over een VPN account voor thuiswerk beschikken, kunnen via de VPN service wel nog op het Intranet van buiten het VUB netwerk. Voor alle informatie hierover verwijzen we je graag naar het kennisartikel 

Externe toegang tot Intranet website niet meer toegelaten vanaf 12 november 2019

Externe toegang via Remote Desktop zonder VPN niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Vanaf 26 oktober 2019 zal het niet langer mogelijk zijn om een rechtstreekse Remote Desktop verbinding tot stand te brengen naar een toestel op het VUB netwerk van op een toestel buiten de VUB.

De reden hiervoor is dat Remote Desktop grote veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, en als gevolg van het stijgende aantal cyberaanvallen en pogingen tot hacking van op het Internet en de verstrengde wetgeving rond privacy en data bescherming (GDPR), is het faciliteren van toegang tot toestellen op de VUB van buiten het VUB netwerk via Remote Desktop niet meer te verantwoorden.

Om toch een antwoord te bieden aan de nood van VUB gebruikers om servers en data binnen het VUB netwerk te beheren van op een toestel buiten het VUB netwerk, heeft Directie ICT een VPN service opgezet.

Alle informatie over die VPN oplossing, alsook over de toekomstplannen met betrekking tot netwerkverbindingen van buiten de VUB, kan je vinden in volgend kennisartikel op het Service portaal: 

Externe toegang via Remote Desktop niet meer toegelaten vanaf 26/10/2019

Opgelet voor afpersingsmails!

Sinds enige tijd zijn er een nieuwe afpersingscampagnes gaande waarin gebruikers via e-mail worden aangespoord om een losgeld in Bitcoins te betalen om te vermijden dat (zogezegd) vertrouwelijke gegevens op het Internet worden geplaatst. In sommige van dergelijke berichten wordt zelfs gedreigd met fysiek geweld.

Ga nooit in op een dergelijk verzoek!

De afzender probeert je op allerlei manieren te overtuigen dat hij/zij persoonlijke informatie over je verkregen heeft, of iemand werd ingehuurd om actie tegen jou te ondernemen.

Voor meer informatie, zie volgend kennisartikel: Ga niet in op afpersingsberichten!

Phishing alert: 6 februari 2020 - "20/21: Payroll Calender"


Bekijk de recentste phishing pogingen

Phishing alerts!

Alle nieuws


Al onze nieuwsaankondigingen

Alle nieuwsitems

ICT Status rapport


Bekijk de lijst van onderbrekingen

ICT Status rapport

Welkom op de pagina's van de ICT-Helpdesk

De ICT-Helpdesk is een virtueel aanspreekpunt waar we door een geïntegreerde aanpak zoveel mogelijk expertise beschikbaar stellen van VUB personeelsleden en studenten met ICT-problemen. 

Vaak gestelde vragen zijn gedocumenteerd in onze Kennisdatabank. Andere vragen en problemen kan je ons melden op verschillende manieren: via de VUB ICT Service Portal, via e-mail en, op werkdagen van 8u30 tot 17u00, via telefoon. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/

ICT Service portaal

De ICT-Helpdesk gebruikt het ServiceNow platform waar je terecht kan met je vragen en problemen bij het gebruik van ICT. 

Je vindt er vaak gestelde vragen in onze Kennisdatabank en voor andere vragen kan je in het Service portaal een ticket aanmaken. We bezorgen je dan zo snel mogelijk een antwoord.

Het adres van ons ICT Service portaal is  https://vub.service-now.com/

Snel naar...

Hier vind je een overzicht van veel bezochte sites.

Beschikbaarheid van servers en netwerkhttps://vub.service-now.com/sp?id=services_status
VUB Service Portalhttps://vub.service-now.com/
Activeer je VUB accounthttp://www.vub.ac.be/tools/activatie.html
Reset je VUB paswoordhttp://idsapp.vub.ac.be/pam/pamlostpw.php?language=nl
Personal Account Managerhttps://www.vub.be/pam/
Office 365 portaalhttps://portal.office.com/
Roundcube Webmailhttps://webmail.vub.ac.be/
Canvashttps://canvas.vub.be/
PointCarréhttps://pointcarre.vub.ac.be/
Studentenportaalhttps://student.vub.be/
Studentenadministratiehttps://student.vub.be/studentenadministratie
SelfService Studentenhttps://cali.vub.be/
VUB Intranethttps://intranet.vub.ac.be/
Pure onderzoeksdatabankhttps://cris.vub.be/
VUB bibliotheekhttp://www.vub.ac.be/BIBLIO/
VUB Netwerk teamhttp://vubnet.vub.ac.be/
High Performance Computinghttps://hpc.vub.be/
Shared ICT Services Centrehttps://sisc.vub.ac.be/
ULB ICT Helpdeskhttp://helpdesk.ulb.ac.be/

Contacteer de ICT-Helpdesk

Je kan ons op verschillende manieren contacteren: via telefoon op werkdagen tussen 8u30 en 17u, via e-mail of via het VUB Service portaal.

VUB ICT-Helpdesk
+32-2-629 37 37

E-mail
helpdesk@vub.ac.be

VUB Service Portal
https://vub.service-now.com/