Gelijke onderwijskansen voor alle studenten

Talenten ontwikkelen is onze sterkste troef. Maar als studenten het moeilijk krijgen dan volstaan talent, inzet en toewijding niet om een diploma te behalen. Om gelijke onderwijskansen te blijven waarborgen richt VUB rector Caroline Pauwels een noodfonds voor studenten op.

Zo helpt de VUB studenten die het financieel, materieel, sociaal of psychologisch moeilijk hebben. Een investering in dit nieuwe fonds betaalt zich terug en maakt de samenleving weerbaarder en inclusiever. Daarvoor hebben we partners nodig: alumni, bedrijven en VUB-sympathisanten.

Help mee

Steun het Caroline Pauwels Noodfonds en vecht mee tegen menstruatie-armoede

In Vlaanderen heeft 12% van de meisjes tussen 12 en 25 jaar al wel eens niet genoeg geld gehad om menstruatieproducten te kunnen kopen. Bij meisjes die leven in materiële deprivatie loopt dit op tot 45%. Ook onder VUB-studentes is dit een realiteit. Bij gebrek aan menstruatieproducten kunnen sommigen zelfs niet naar de les gaan.

Wijlen ererector Caroline Pauwels richtte een noodfonds op voor studenten om gelijke onderwijskansen te waarborgen. Vanuit deze overtuiging en om menstruatie-armoede te bestrijden, biedt het Caroline Pauwels Noodfonds duurzame menstruatieproducten aan. VUB-studentes kunnen een menstruatiepakket aanvragen via Studentenstatuut & Studiefinanciering. Het menstruatiepakket is een samenwerking met Färm Hankar.

Wil je ook je schouders zetten onder dit project tegen menstruatie-armoede? Neem dan contact op met de VUB Foundation, dienst filantropie van de VUB, via foundation@vub.be

Meer informatie over het Noodfonds vind je hier.

Steun het fonds

Verantwoordelijke: Foundation VUB

Schenken kan online of via overschrijving: BE51 0013 6779 3562 met vrije gift FO7

*Als Urban Engaged University roepen we onze VUB-community op om mee te bouwen aan een betere wereld via maatschappelijk engagement. Op het platform “De Wereld Heeft Je Nodig”  verzamelt de VUB maatschappelijk zinvolle projecten, waar studenten, medewerkers, alumni en sympathisanten rond kunnen samenwerken. Deze projecten vertegenwoordigen de universiteit niet. De initiatieven en communicatie zijn voor rekening van de organisatoren van het project, en vertolken geen standpunt van de universiteit.