Experimentele immunotherapie

Wijlen ererector Paul De Knop die zelf kankerpatiënt was richtte zijn fonds op omdat meer fondsen nodig zijn voor het onderzoek naar

immunotherapie aan het UZ Brussel, onder leiding van prof. dr. Bart Neyns en zijn onderzoeksteam aan de faculteit Geneeskunde en Farmacie. Deze innovatieve behandeling maakt gebruik van de mogelijkheid van het immuunsysteem om kankercellen als vreemd te herkennen en te vernietigen.

Hun experimentele immunotherapie levert vandaag al hele mooie resultaten. Maar er is nog meer onderzoek nodig om meer mensen sneller en betaalbaar uit hun penibele toestand te helpen.

Help jij mee?

Immunotherapie kan levens redden

Met de nieuwe behandeling van kanker gebruiken de onderzoekers lichaamseigen cellen om de tumor aan te vallen. In ons immuunsysteem zitten verschillende soorten cellen. Zo ook dendritische cellen, die de kanker helpen aan te vallen. Die cellen zijn onvoldoende aanwezig in een tumor. De onderzoekers halen de dendritische cellen daarom uit het lichaam van de patiënt. In het laboratorium passen ze deze aan zodat de cellen, eens terug in het lichaam van de patiënt, beter gewapend zijn voor hun taak. Anders gezegd: het lichaam zélf vernietigt de kanker.

Onze immuuncellen wapenen tegen kankercellen

25 procent van de patiënten met uitzaaiingen geneest dankzij die behandeling. Een nieuwe ontwikkeling van het onderzoeksteam van prof. dr. Bart Neyns kan nog meer levens redden. De illustratie legt het uit.

Een bepaalde groep immuuncellen, ook T-cellen genoemd, speelt de hoofdrol in de nieuwe vorm van immunotherapie. U kan ze vergelijken met een SWAT-team dat de kankercel herkent en vernietigt. Om te voorkomen dat de kankercel ontsnapt, is de T-cel uitgerust met een CAR: een artificiële receptor die het afweersignaal van de kankercel omzet in een activatiesignaal van de T-cel. Die eigenschap krijgt de CAR via een klein antilichaam ontwikkeld in het VUB-labo van prof. dr. Karine Breckpot en prof. dr. Nick Devoogdt. De CAR-uitrusting stopt de verdediging van de kankercel en zet die om in een stimulans voor de T-cel, om de kankercel uit te schakelen.

Illustratie immunotherapie

illustratie door Seppe Van den Berghe

2018_Hematologie_Team Paul De Knop_VUB

Immunotherapie

Prof. dr. Bart Neyns en zijn collega's van de faculteit Geneeskunde en Farmacie boeken opmerkelijke successen met deze nieuwe behandeling van kanker. Maar bijkomende middelen zijn broodnodig. De immunotherapie van Bart vertrekt immers van lichaamseigen cellen, geen farmaceutisch ontwikkelde producten. Het gevolg: de farmaceutische sector heeft weinig tot geen interesse in deze oplossing in de strijd tegen kanker. Er is – cru gezegd – geen business mee te doen. Maar immunotherapie kan levens redden! Lees meer over het onderzoek in dit interview met professor Bart Neyns.

Prodigy-toestel

Een eerste realisatie van het VUB-UZB Paul De Knop Fonds is de aankoop van het prodigy-toestel. Dat haalt het bloed uit het lichaam van patiënten en maakt de zogenaamde dendritische cellen klaar in een gesloten circuit.

Bekijk het filmpje waarin Paul en Bart je meer vertellen over de behandeling en dit toestel.

Schenk nu en maak het verschil!

Schenk online of via een overschrijving op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de VUB met vermelding GIFT FO2. Giften vanaf € 40 zijn fiscaal aftrekbaar.

Doneer

Ontdek welke fondsen je nog kan steunen

Ga naar het overzicht