Onderwijskwaliteit van de opleiding

Onderwijskwaliteit staat centraal aan de VUB. Dat zeggen we niet zomaar: we nemen regelmatig onze opleidingen vakkundig onder de loep om ze af te stemmen op de veranderende noden van onze studenten in een snel veranderende samenleving.

Bachelor Taal- en Letterkunde

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 19/05/2025.

Troeven van de opleiding

  • Diverse en internationale leeromgeving: de opleiding heeft veel nationale en internationale studenten. Dit zorgt voor een rijke leeromgeving waar theorieën over taal, literatuur, meertaligheid en intermedialiteit direct beleefd worden zowel in als buiten het klaslokaal.
  • Enthousiaste docenten: het onderwijsteam van de Masteropleiding bestaat uit experten met een sterke groepscohesie, die via taalplatformen en door kleine leergroepen continu in gepersonaliseerd contact staan met de studenten.
  • Keuzemogelijkheden: De opleiding biedt vijf verschillende afstudeerprofielen aan, binnen het Engelstalig programma zijn dit er zelfs zes; binnen deze afstudeerprofielen is er de mogelijkheid om meerdere talen te studeren.
 

Ontwikkelkansen

  • Het stageaanbod wordt verder uitgewerkt, zodat er voldoende stageplaatsen beschikbaar zijn die over de profielen heen gelijkwaardig zijn aan elkaar.
  • Het opvolgen van de studieduur wordt een vast agendapunt voor de opleidingsraad.
  • De opleiding bepaalt haar prioriteiten op basis van de draagkracht van het huidig personeelskader.
  • De uitrol van het dual degree progamma met Guelph wordt nauwlettend opgevolgd en geëvalueerd.
 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • De opleiding zet in op een sterk uitgewerkt AI-beleid, zeker binnen onderzoeksmethodologie en de masterproef.
  • Ze is bezig met het verder verfijnen en uitwerken van een nieuw formaat voor de taaltesten en interviews in de aanmelding van nieuwe studenten om het startniveau van studenten te bepalen
    en op basis hiervan aanvullende ondersteuning te bieden waar nodig.
  • De opleiding werkt een alumniwerking uit om een duidelijk beeld te vormen van de uitstroom en aspirant-studenten te inspireren.
  • De opleidingsraad waakt erover dat beslissingen traceerbaar zijn en dat de uitvoering van het strategieplan systematisch opgevolgd wordt.

Master Taal- en Letterkunde

Onderstaande publieke informatie maakt deel uit van het kwaliteitszorgsysteem van de Vrije Universiteit Brussel en werd bekrachtigd door de Academische Raad op 19/05/2025.

Troeven van de opleiding

  • Taalverwerving: De opleiding biedt de mogelijkheid om tot drie talen te combineren in één bachelorprogramma.
  • Betrokken onderwijsteam: het onderwijsteam bestaat uit ambitieuze docenten met sterke groepscohesie, die via/dankzij taalplatformen continu in nauw contact staan met de studenten binnen elke taalrichting.
  • Meertalige en multiculturele klascontext: binnen de Bachelor in de Taal en Letterkunde en diens Engelstalige variant, de multilingual bachelor in Linguistics and Literary Studies, zitten meer dan 25 nationaliteiten. In verschillende vakken zitten deze studenten samen in de lessen. Door het inzetten van groepswerken in deze opleidingsonderdelen, waarbij aandacht is voor de heterogeniteit van de groepsleden, maken de studenten aan den lijve mee wat het is om in een meertalige en multiculturele omgeving samen te werken in team.
 

Ontwikkelkansen

  • Onderzoek in welke mate digital humanities een plaats kunnen krijgen binnen het curriculum.
  • Stabiel curriculum: zorg voor een programma dat enkele jaren onveranderd kan blijven, om de effecten van bepaalde curriculumwijzigingen ten volle te kunnen inschatten
 

Waar is de opleiding nu al mee bezig?

  • Verbeteren van het inschrijfproces voor internationale studenten: De opleiding breidt de bestaande interviewprocedure uit en wenst de aspirant-studenten nog beter te informeren over zowel de inhoud van het programma als het vereiste engagement en de nodige basiskennis.
  • Monitoren van het studierendement: Voornamelijk bij de Engelstalige variant van de opleiding is het studierendement een aandachtspunt. Om dit studierendement te verhogen, werkt de opleiding aan het optimaliseren van het inschrijfproces (zie hierboven), de ondersteuning van de studenten via feedback, het organiseren van infosessies over studeren en studietrajecten en van netwerkingsevenementen, het onderzoeken en wegwerken van knelpunten in het programma, en het vergroten van de sociale cohesie door middel van extra-curriculaire activiteiten met medestudenten en/of docenten op de campus en in de stad.
  • Inzetten op AI- en onderzoeksvaardigheden: met een verhoogde aandacht kijkt de opleiding naar de onderzoeksvaardigheden die nu reeds aan bod komen in de opleiding en wordt er een AI-beleid uitgewerkt en uitgerold.

Bij wie peilen we naar de kwaliteit van onze opleidingen? 

Als universiteit bieden we onze studenten geregeld de kans om hun ongezouten mening te geven over hun opleiding tijdens hun academische loopbaan. We gaan ook te rade bij onze docenten en assistenten en we peilen naar de verwachtingen van het toekomstige werkveld. Om steeds de vinger aan de pols te houden, bevragen we regelmatig onze oud-studenten die ondertussen al aan de slag zijn in de sector en vergelijken we met andere universiteiten in binnen- en buitenland. Elke zes jaar vindt een Peer Review plaats waarbij een panel van experten sterktes bevestigt en aanbevelingen kan formuleren. Tot slot maakt de Kwaliteitsraad Onderwijs een finale beoordeling in een Borgingsbesluit.

 

Kwaliteitscyclus

2022_Taal-_en_letterkunde_Kwaliteitscyclus_VUB