Wat is het?

REI is een reisbeurs voor studenten aan een Vlaamse universiteit of hogeschool, bedoeld voor een individuele studiereis naar een land in het Globale Zuiden. De uitwisseling maakt deel uit van een goedgekeurd traject, zoals een stage of een eindwerk.

2022_Wereldkaart_S_735333076

Waar en wanneer?

Je verblijf minstens een maand in een van de 23 partnerlanden in Afrika, Latijns-Amerika of Azië. Je kunt op elk moment een aanvraag indienen tijdens het huidige academiejaar.

Afrika

Benin     Burundi       Cameroon
DR Congo     Ethiopia       Kenya
Morocco     Mozambique       Rwanda
Senegal     South Africa       Tanzania
Niger
Uganda

Azië

Indonesia     Palestinian Territories
Philippines     Vietnam

Latijns-Amerika

Bolivia     Colombia     Cuba
Ecuador     Nicaragua     Peru

Waarom zou je gaan?

Dit is voor jou dé kans om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling, maar dat is niet alles. Enkele andere redenen om op studiereis te gaan naar het Globale Zuiden:

• Praktische ervaring opdoen in een unieke omgeving

Je leert je theoretische kennis toe te passen in de praktijk en je maakt kennis met lokale gewoonten en creativiteit.

• Verschillende culturen leren kennen en ervaren

Door hen leer je ook jezelf beter kennen.

• Je kansen op werk vergroten

Werkgevers zijn altijd op zoek naar mensen met ondernemingszin, internationale ervaring, interculturele vaardigheden en een open geest.

2022_Student_Multicultureel_Verschillende culturen_S_1383763733

Ondersteuning

Ter plaatse werk je samen met een lokale organisatie, zoals een universiteit, ziekenhuis of ngo. De promotor aan je universiteit zal je helpen met de inhoud en de voorbereidingen van je verblijf. Je moet ook een lokale promotor vinden, die je dan ter plaatse ondersteuning kan bieden. Je gaat wonen, studeren en/of werken in een onbekende omgeving, met een andere taal en met andere gewoonten. Een goede ondersteuning garandeert een positieve ervaring.

Criteria

Om een REI-beurs te krijgen moet je voldoen aan een aantal criteria. Heb je vragen over de vereisten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Toelatingscriteria
  • je bent ingeschreven met een diplomacontract aan de VUB.
  • Je bent ingeschreven voor een van de volgende opleidingen: bachelor (aanvragen worden aanvaard in het 2de jaar om vervolgens te kunnen vertrekken in het 3de jaar), master, MaNaMa, specifieke lerarenopleiding, of een schakeljaar.
  • De bestemming is een land uit de Global Minds partnerlijst (zie boven).
  • Je bent geen Erasmusstudent.
  • Je kreeg nooit eerder een VLIR-UOS- of Universitasbeurs, noch een andere beurs voor een uitwisseling naar het Globale Zuiden.
  • Je moet kunnen rekenen op de begeleiding van een VUB-promotor en een promotor in het toegewezen land, beiden met relevante ervaring en kennis binnen je studiedomein.
  • Je verblijf duurt minstens 4 weken (28 opeenvolgende dagen). Er is geen minimumduur voorzien voor studiereizen met een REI-beurs.

PROCEDURE

Aanvraag en deadlines

Je aanvraag moet worden ingediend via het SOP Mobility formulier: Online Application for Outgoing Students.

De deadlines voor het academiejaar 2022-23 zijn:

• 15 december 2023 voor reizen vanaf 1 januari 2024
  • 15 maart 2024 voor reizen vanaf 15 mei 2024
  • 15 juni 2024 voor reizen vanaf 1 september 2024

Selectie

De programmacoördinators zullen de toelatingscriteria controleren na de indiening via SOP Mobility. De selectiecommissie van het Bijzonder Adviesorgaan Ontwikkelingssamenwerking (BAOW) zal de aanvragen beoordelen. De selectie wordt vervolgens bekrachtigd door de Raad voor Internationaal Beleid (RIB). Het UOS-team van het International Relations office neemt vervolgens contact op de met de studenten. Ook als je aanvraag niet gestelecteerd werd, krijg je feedback.

Voorbereiding

Voor je vertrekt moet je de voorbereidingsdag, georganiseerd door UCOS bijwonen.

Betaling beurs

De eerste betaling (voor 2/3 van het beursbedrag) gebeurt vóór vertrek.

De laatste betaling gebeurt pas wanneer de student het eindverslag correct indient en de volledige opleidingscyclus heeft doorlopen. Het eindverslag moet binnen één maand na de terugkeer ingediend worden via de SOP Mobility tool. Een template wordt voorzien na de selectie.

• Het beursbedrag bedraagt 1500 euro.
  • Indien je een Vlaamse Studietoelage ontvangt van het ministerie voor Onderwijs en Vorming, wordt dit bedrag opgetrokken tot 1750 euro. Je bent zelf verantwoordelijk voor het uploaden van bewijs van je beurs via de SOP Mobility tool.

Bijkomende informatie

Je moet een reisverzekering afsluiten die annulatie, burgerlijke aansprakelijkheid, ziekte en ongevallen en repatriëring dekt.

Wij raden je aan om je te registreren op de overheidswebsite Travellers Online

Het Instituut voor Tropische Geneeskunde van Antwerpen biedt medische begeleiding, informatie over je bestemming en de nodige vaccinaties aan. Voor meer informatie, bezoek hun website over reisgeneeskunde.

Wij vragen je om voor vertrek ook je travel log te registreren via SOP Mobility. (Dit is niet hetzelfde als de REI-aanvraag!) Vraag je faculteitssecretariaat om meer informatie.

Je moet het VUB Reisbeleid volgen.

Heb je nog andere vragen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!