Het iconische pendelritueel, snel even een Metro-krant grijpen op weg naar het werk, zal binnenkort tot het verleden behoren. Metro, de gratis dagelijkse krant, stopt met haar publicatie. Deze aankondiging komt voor velen niet als een verrassing, en volgens Ike Picone, professor media en journalistiek aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), is dit geen toeval.  

"Ik val niet echt uit de lucht, het verdienmodel voor dergelijke kranten staat al lang sterk onder druk," lichtte professor Picone toe in een interview met Radio 1. Hij wees op meerdere factoren die bijdroegen aan de ondergang van Metro, waarvan de COVID-19-pandemie er slechts één was. "Sinds de coronapandemie is het aantal mensen dat op en af gaat naar het werk nog niet op hetzelfde niveau als daarvoor." En minder pendelaars betekent minder Metro-lezers.

Naast de impact van telewerken wees prof. Picone op de snel veranderende advertentiemarkt, waar digitale giganten zoals Google en Facebook een groot deel van de advertentie-inkomsten opslokken. Dit heeft de traditionele printmedia, die afhankelijk zijn van advertenties, onder druk gezet. Met Metro's verdwijning blijven er nog maar weinig gratis kranten over, waaronder De Zondag. Toch is er hoop voor de laatstgenoemde vanwege haar regionale benadering. Lokale adverteerders blijken nog steeds behoefte te hebben aan een medium dat contact houdt met de lokale bevolking.

Hoewel de advertentiemarkt ook invloed uitoefent op betalende kranten, konden ze zich de laatste jaren beter beschermen door lezers te laten betalen voor toegang tot hun inhoud. Een voorbeeld hiervan is de opkomst van betaalmuren, een essentiële tool voor de overleving van kranten in een steeds veranderend medialandschap. "Op die manier zijn kranten een pak minder afhankelijk van advertenties dan vroeger omdat ze zich nu veel meer kunnen beroepen op de inkomsten van hun lezers”, aldus prof. Picone.

 

Geïnteresseerd? Je leest het volledige artikel van VRT hier.