Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor een studietoelage, moet je voldoen aan nationaliteits-, studie- en financiĂ«le voorwaarden. Leeftijd speelt geen rol.

Je kan een studietoelage ontvangen voor het behalen van twee graduaten, twee bachelors, Ă©Ă©n master, Ă©Ă©n schakelprogramma, Ă©Ă©n voorbereidingsprogramma en een educatieve graduaats-, bachelor- of masteropleiding. Studenten met recht op een studietoelage, betalen ook verminderd studiegeld.

Digitaal aanvragen

Vraag jouw studietoelage digitaal aan. Via www.studietoelagen.be kan je je dossier online opvolgen.

Deadline

Een studietoelage voor academiejaar 2023-2024 kan je ten laatste op 1 juni 2024 aanvragen. Je kan bij je aanvraag aangeven dat de afdeling Studietoelagen je aanvraag voor de volgende academiejaren ook mag opstarten.

Wat heb je nodig?

1. Je hebt een elektronische identiteitskaart en de daarbij horende pincode nodig. Heb je je pincode niet meer, dan kan je een nieuwe aanvragen op ibz.be. Dit duurt een tijdje, maar die tijd win je terug door je aanvraag elektronisch in te dienen.

Op de computer waarop je de aanvraag doet, moet de gebruikssoftware van e-ID staan. Staat die er niet op, dan kan je die downloaden op eid.belgium.be. Kies je taal en klik op "gratis download”. De website gidst je door het proces. Het is belangrijk je kaartlezer pas aan te sluiten als het setup-programma dat vraagt.

Belangrijk: bij de medewerkers van studiefinanciering kan je gebruik maken van een computer met kaartlezer om je aanvraag in te dienen. Indien nodig kan een medewerker je begeleiden bij je aanvraag.

2. Je kan ook inloggen met een “federaal token”. Hiervoor moet je een federaal token in je bezit hebben, een gebruikersnaam en een paswoord.

3. Je kan ook kiezen voor "It’s me",een app die toelaat om op een veilige, makkelijke en betrouwbare manier je identiteit aan te tonen of transacties te bevestigen.

Aanvraag starten

Ga naar  studietoelagen.be

• Klik op "Ga naar het loket en stel je profiel in"
  • Klik op “Ga naar het loket”
  • Selecteer de manier waarop je je wil aanmelden
  • Klik op 'dien je aanvraag in'
  • Selecteer de manier waarop je je wil aanmelden

De volgende stappen zijn enkel van toepassing als je je aanmeldt met je e-ID & kaartlezer:

• Steek je identiteitskaart in je kaartlezer en verbind met de computer
  • Klik op aanmelden
  • Selecteer je naam in het venster “een certificaat selecteren” en klik op “OK”
  • Voer de pincode van je elektronische identiteitskaart in
  • Kies voor 'ik ben een student'
  • Volg de instructies op het scherm

Na je aanvraag

Als je klaar bent met je aanvraag, meld je dan af en haal je identiteitskaart uit de kaartlezer.

Werk je op een openbare computer, wis dan je gegevens als volgt:

• Open de e-ID-viewer (klik op snelkoppeling).
  • Klik in het menu Kaart.
  • Klik op Wissen.

Wil je weten hoe het staat met de verwerking van je dossier? Meld je dan aan volgens de bovenstaande stappen. Via de online toepassing kan je je dossier inkijken, raadplegen welke brieven reeds werden verstuurd in verband met je aanvraag studietoelagen en een overzicht van alle beslissingsbrieven (ook van de afgelopen academiejaren) terugvinden.

Problemen met je aanvraag?

Lukt er iets niet of heb je vragen?

Stel je vraag via mail of chat, of bel gratis de Vlaamse Infolijn op 1700 tussen 9u en 19u.

Of neem contact op met de medewerkers van Studiefinanciering.

Voorschot op de studietoelage

Veel studenten krijgen de studietoelage van de Vlaamse overheid pas enkele maanden na de start van het academiejaar uitbetaald. De meeste kosten heb je echter in het begin van het academiejaar, wat tot een financiële nood kan leiden. Daarom kan je een voorschot op je studietoelage aanvragen. Hiermee kan je bij begin van het academiejaar al een aantal belangrijke studiekosten betalen, zoals je studiegeld of boeken en cursussen.

Voorschot studietoelage aanvragen

Geen recht op een studietoelage?

Misschien kom je wel in aanmerking voor:

Verminderd studiegeld